Brev
Forældremyndighed
Hej,
min mor har igennem noget tid følt sig provokeret af mig og når jeg og mine søskende står foran hende og græder og fortæller hende at vi er kede af, når hun bliver sur begynder hun at råbe og smadre ting.
Men hun er ligeglad med at vi bliver kede af det.
Jeg er nu 15 og jeg har fået nok, jeg har de mest fantastiske venner i hele verden, men jeg kan simpelthen ikke klare det her mere, det er ulideligt,
Mit spørgsmål er om jeg kan bestemme at min far får hele forældremyndigheden over mig. :'(
Vær sød at svar kan bare ikke mere
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev. Hvis du gerne vil have, at der sker ændringer med forældremyndigheden, kan du selv henvende dig til Statsforvaltningen. Statsforvaltningen er det kontor, der tager sig af skilsmisser. På vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk/skilsmisse kan du både læse om, hvad der sker på Statsforvaltningen, og du kan se et brev om din INITIATIVRET. Initiativretten er en ret for alle børn, der er fyldt 10 år til selv at henvende sig til Statsforvaltningen.
Hvis du bruger din initiativret, og evt. udfylder brevet, skal Statsforvaltningen indkalde dine forældre til et møde, hvor man drøfter situationen. Du kan altså ikke selv bestemme, om din far får hele forældreretten over dig, men du kan fortælle Statsforvaltningen om dine ønsker.
Det lyder som om, dine forældre har delt forældremyndighed. Det er også det mest almindelige. Og jeg kan forstå, at det er din mor, der har bopælsretten, og din far har samvær.
Du kan jo godt komme til at bo hos din far, uden at der sker ændringer i forældremyndigheden. Så er det bare din far, der har bopælsretten og din mor, der har samvær. Og hvis dine forældre kan blive enige om det, behøver de ikke blande Statsforvaltningen ind i det.
Det lyder som om, du ikke trives hos din mor, og det er godt, at du skriver og fortæller om det. Du skriver ikke, om du har talt med din far om det, men måske skulle du i første omgang snakke med ham om dine tanker og ønsker. Selv om dine forældre er skilt, er det er jo begge dine forældre, der har ansvaret for, at du og dine søskende har det godt.
Måske er det også en idé, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, og hvis du har lyst, kan du fortælle en rådgiver lidt mere om, hvad det er, der brænder på hjemme hos din mor. Så kan I sammen finde ud af, hvordan du bedst klarer situationen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen