Brev
Forældre på deres børns telefoner
Hej
Jeg er meget i tvivl om forældre må kigge på deres børns telefoner!
Har en veninde hvis forældre hele tiden overvåger hvad hun laver på sin mobil, og tjekker den altid når hun ikke er her! Må de det?
Hun er ofte meget ked af det, hvis hun feks. Har talt med en telefonsælger, fordi hendes forældre kan se det, og hun ikke har lov til det.
Håber i kan hjælpe!
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, om forældre må kikke i deres børns telefoner. Det tror jeg, at der er mange - både børn og voksne, der kan blive i tvivl om. Hvor er det sødt og betænksomt af dig, at du gerne vil undersøge dette for din veninde.
Der findes ikke en lov der direkte siger, at forældre ikke må kikke i deres børns mobil. De regler der er, kan måske lyde lidt kringlede; det er nemlig sådan, at man har ret til et privatliv. Det har børn også. Men samtidig, har forældrene ansvaret over for deres børn, indtil de fylder 18. Det betyder, at det er forældrene der bestemmer, og som skal sørge for, at deres børn har det godt.
Så når din venindes forældre kigger i hendes telefon, kan det være et forsøg på, at tage ansvar for hende og passe på hende - selvom det måske ikke føles sådan.
Men det er jo ikke er så rart, hvis din veninde bliver ked af det og måske føler sig misforstået. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at hendes forældre ved, hvad det gør ved hende. At hun bliver rigtig ked af det. I hendes alder, er det også vigtigt, at forældrene støtter hende i, at blive mere og mere selvstændig. Så det kunne være en god idé, hvis de sammen laver nogle aftaler og taler om, hvordan de kan få tillid til hinanden.
Din veninde kunne bede sine forældre om et møde, hvor de kan snakke sammen om det. Hun har nemlig ret til, at udtrykke sin mening og fortælle hvad hun synes. Hun kan sige til dem, at hun gerne vil vise dem, at de kan stole på hende. Måske kan de aftale, at de indimellem snakker om sociale medier og mobiltelefon, og hvad I laver derpå. På den måde, får de måske en forståelse for, hvad det betyder for din veninde. Og de kan se, at hun passer på sig selv.
Det kan også være, at dine forældre er gode at snakke med det om? Måske kan de hjælpe din veninde, og tage en snak med hendes forældre om, hvilke regler og aftaler I har hjemme hos jer. Kunne du forestille dig det?
Hvis det er svært, kan hun altid ringe og tale med en rådgiver på BørneTelefonen. Det er anonymt, gratis og man kan ikke se det på telefonregningen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen