Brev
Forældre
Hej BB.
Først vil jeg gerne sige tusind tak for jeres hjælp! Mit problem er at der bliver snakket grimt hjemme hos mig, og det rammer mig virkelig meget. Det er hele tiden mig det skal gå ud over. Jeg føler lidt at jeg ikke bliver ‘elsket’ hjemme hos mig. Min bror kalder mig luder osv..
I starten var det for sjov, og jeg har gjort det samme med ham for nogen år siden, men det er på en måde blevet en vane for ham at han skal kalde mig de ting, jeg er stoppet med at kalde ham noget, men han bliver sådan ved.. Jeg har sagt det til min lærer, og forældre der bliver overhovedet ikke gjort noget ved det, selvfølgelig rammer det mig at blive kaldt de ting.
Min mor siger aldrig “ti nu stille”, eller “vil du ikke være sød at gøre det”.. Der bliver sagt “Hold kæft kælling” Og ja hun kalder mig kælling, jeg bliver utrolig vred for jeg finder mig ikke i det, og når jeg gir igen kommer min far ind i billedet og begynder at tage hårdt fadt i mig, og bruge vold hvis jeg kan udtrykke det sådan.
Stort set hver dag græder jeg, og lige nu, når jeg skriver til jeg græder jeg også. Det er som om at de på et punkt, er ligeglade med mig, de siger aldrig sådan nogen ting til min storebror eller noget. Det er hele tiden mig. Jeg er ikke så gode venner med min mor her fortiden og prøver at undgå hende, for hvis jeg bliver ‘gode venner’ med hende ved jeg vi bliver uvenner, og det samme sker. Jeg har selv sagt det til dem at det ikke er spor rart sådan de snakker til mig, men de tager det som en joke.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære PigeJeg har læst dit brev, og jeg er glad for, at du har skrevet herind. Jeg kan godt forstå, at du bliver utrolig ked af det og ikke ved, hvad du skal gøre.De ord der bliver brugt imod dig, og måden de bliver brugt på, er faktisk en form for vold. I et fagsprog ville man kalde det psykisk vold/ terror. For det første er det ulovligt, og for det andet er det utrolig årdt, for den der bliver udsat for det. Når du skriver, at din far tager hårdt fat i dig, når du reagerer imod de hårde og uretfærdige ord, så er det jo også vold. Så når man kigger, på det du har skrevet, så er det ikke en rar og holdbar situation, og det er en situation, der kræver, at der bliver gjortnoget ved det. Jeg er helt enig med dig i, at du ikke skal finde dig i det. Når voksne gør, som dine forældre gør, og tildels også din storebror, så kan der være mange grunde til det. Det kan være alt fra dårlig humor, dårlige vaner til ligegyldighed eller afmagt. Men uanset hvad, så er det jo, som jeg skrev før, ikke i orden. Det er ikke nemt for mig at vurdere, hvad det er i jeres tilfælde, men til gengæld så har jeg nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre. Jeg synes, det er vigtigt, at du bliver ved med at sige fra, over for ordene der bliver brugt imod dig. Men jeg tror også, det er vigtigt, at du prøver på ikke at gå med på sproget, altså at du prøver på at lade være med at blive vred. Måske kunne du simpelthen sige – det gør mig ked af det, når du taler sådan til mig – slut, og så ellers gøre det du bliver bedt om..?Det er ikke sådan, det skal være, men det tjener det formål, at din hverdag her og nu måske bliver en lille smule nemmere. Det virker som om, at du ikke har lyst til attale direkte med dine forældre om det? Hvis det er rigtigt, så er du nok nødt at finde en anden, som du kan få talt med det om. Kunne det være en fra din familie? En moster, tante eller en helt tredje? Hvis ikke det er en mulighed,så kunne du måske fortælle en lærer om det eller tale med en venindes forældre om det? Hvis du synes, at det er svært at tage hul på, så har du en god hjælp,i det brev du har skrevet herind. Fx. kan du printe det ud, eventuelt dette svar også, og bed den du vælger læse det, og tal så om det derfra.Jeg synes ikke, du skal ikke gå alene med disse problemer, så jeg håber, at du får samlet mod til, at få fortalt om det til en, du mener, du kan have tillid til. Hvis du har brug for det, må du altid gerne skrive herind igen, ligesom du meget gerne må ringe til BørneTelefonen på 116 111Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.