Brev
Føler mig som ingenting
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg bor i Asien, men jeg kommer fra Danmark.
Jeg vil gerne flytte tilbage, men jeg ved ikke om jeg kan.
Jeg ved ikke om man må bo hos sine bedsteforældre hvis de er pangsionister.
Jeg er bange for at hvis jeg flytter så bliver mine forældre skilt.
jeg føler mig stresset fordi jeg ikke kan snakke med min familie, og jeg skifter skole, bare fordi jeg ikke kan snakke.
Jeg føler mig hadet, fordi mine bedsteforældre ikke kan lide mig, fordi jeg ikke kan snakke det sprog som de snakker, og jeg snakker ikke sammen med mine kusiner og fættre, de kigger bare på mig som om jeg er et spøgelse. Hvis jeg er ude at gå et eller andet sted, kigger andre folk på mig som om jeg har gjort dem noget.
Jeg føler mig alene. Jeg har ingen at snakke med når jeg har brug for det, min far rejser meget, og min mor arbejder, så hvis jeg vil snakke med hende bliver hun sur.
Jeg har snakket med min far om det, men han var ikke sikker på om jeg kunne fordi han ved ikke om jeg kan bo hos mine bedsteforældre, men jeg har spurgt mine bedsteforældre om jeg måtte bo hos dem, og de sagde ja.
Jeg føler mig som lort fordi jeg ikke kan noget her nede.
Jeg har ingen bedsteforældre der elsker mig.
Jeg har ingen venner jeg kan snakke med.
Jeg har ingen venner som jeg kan grine sammen med.
Jeg har ingen forældre der er stolte af mig ( eller det er det jeg føler)
Mit spørgsmål er “ vil det hjælpe, hvis keg flytter eller bliver?”
Det ville hjælpe hvis i svaret på det… men jeg forstår godt hvis i ikke kan
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Du er rigtig god til at sætte ord på din situation og jeg kan godt forstå, at du føler dig alene deromme på den anden siden af jorden - det tror jeg, at de fleste ville gøre fra tid til anden.
Når man flytter til et nyt land med en helt anden kultur, som det er i dit tilfælde, kan det tage lang tid at falde til - intet er som man kender det hjemmefra og man skal på en måde finde sig selv på ny.
Det er ofte ikke børnene som vælger, at flytte til udlandet for at bo permanent, men noget der opstår fordi forældrene får mulighed for at prøve kræfter med noget nyt - fx arbejde.
Det betyder at børnene skal følge med og prøve at tilpasse sig det nye så godt som muligt - heri ligger der en stor opgave for de voksne; det er nemlig dem som også er ansvarlige for, at børnene har det godt og trives. Et barns stemme betyder også noget i sådanne situationer - også selv om det i sidste ende er forældrene, som tager den endelige beslutning om flytning eller ej.
Derfor er det vigtigt at kunne have en åben snak, hvor der bliver lyttet til de forskellige personer i familien - og at man gør det løbende for ligesom at ”tage temperaturen” på hvordan man har det.
Det kan være svært for mig at svare på, hvad der vil være mest hjælpsomt for dig i din situation - dog tænker jeg, at det ikke er godt for dig, at gå rundt og have det sådan som du har det lige nu. Det skal der gøres noget ved!
I første omgang tænker jeg, at du skal snakke med dine forældre om de følelser og tanker du har - det er vigtigt at de forstår, hvad denne situation betyder for dig - ligesom du har beskrevet, da du skrev dette brev. Måske kan I sammen komme frem til nogle aftaler, som vil hjælpe dig lidt på vej til at trives bedre.
En mulighed kan også være at flytte tilbage til Danmark - det er sådan set dine forældre som kan bestemme det - men det er vigtigt at I først har snakket sammen og de har lyttet til dine behov. Hvis det ikke er muligt at skabe nogle gode rammer for dig, der hvor du er nu, kan det godt være en mulighed at bo hos sine bedsteforældre. Det er noget dine forældre kan aftale med dine bedsteforældre.
Du kan prøve at invitere den ene eller begge af dine forældre til et lille husmøde. Du kan forberede dem, ved at skrive et lille brev, eller vise dem dette brev og svar. Det kan være indgangen til en god snak. Det er samtidig vigtigt at I får snakket om, hvad der eventuelt skal afprøves i en periode og hvornår I så mødes og snakker om det igen, så I husker at tale sammen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen