Ferie og venner

Hejsa, Jeg skal på ferie her på søndag og de fleste af mine venner lige nu er på ferie og kommer hjem i den her uge hvor vi tager afsted på ferie igen. Der bliver holdt 2 fester og de eneste der bliver holdt resten af ferien. Kommer hjem 2 dage før jeg skal på efterskole. Har været sammen med mine venner i snart 10 år og det er de eneste 2 fester tilbage……

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Hvor er det træls, at du går glip af de to fester. Det lyder som om, at du er rigtig glad for dine venner og selvfølgelig gerne vil med til de sidste to fester inden efterskole. Det kan jeg godt forstå, at du synes er svært.

Jeg tænker om du mon har talt med dine forældre om, at du synes det er svært? Nu fortæller du ikke, hvilken slags ferie I skal på, men måske I sammen kan lave en løsning, hvor du kan komme med til den ene af festerne bare. Hvad tænker du mon om det? Er det en mulighed tror du?

Hvis ikke kan det måske være, at du kan få lov at holde en fest eller tage ud en af de sidste to dage. Måske du kan holde en slags afskedsaften, hvor du og dine venner får sagt rigtig godt ‘på gensyn’ til hinanden. Det kan du måske spørge dine forældre om?

Jeg kan godt forstå, hvis du sidder med en følelse af, at det er nu eller aldrig. Altså at festerne føles rigtig vigtige, fordi du snart skal på efterskole. Måske du tænker, at det bliver svært at ses alle sammen på denne måde, når alle måske skal forskellige ting lige om lidt. Hvis du har det sådan, kan jeg godt forstå dig.

Mange ting vil nok ændre sig, når jeres nye kapitler begynder. Men det kan også sagtens være, at I vil have endnu mere brug for hinanden og der stadig vil være fester nogle gange i weekender. Jeg taler med mange andre, der stadig er sammen med ‘de gamle’ venner i weekenderne og fester med dem – selvom de går på efterskole. Det kan derfor også sagtens være, at der er mange flere fester tilbage, selvom du lige nu føler at der kun er de to. Giver det mon mening?

Så bare fordi, at mange ting vil ændre sig når du kommer på efterskole, er det ikke sikkert at alt vil. Du kan måske også allerede planlægge og inviterer til en fest om nogle weekenders tid, hvis du har lyst og må for dine forældre. På den måde har du noget at glæde dig til, hvis du på ferien får en følelse af at gå glip af noget rigtig vigtigt. En følelse af at være det helt forkerte sted. Det håber jeg, at du har mod på.

Nu skriver du også, at dine venner lige nu er på ferie og derfor tænkte jeg på, at du måske også bare savner dem rigtig meget. Det kan føles så modbydeligt, hvis man er for lang tid væk fra sine venner. Så jeg kan sagtens forstå, hvis du også bare trænger til at være sammen med dem og lave de ting, som I plejer at lave. Ting som du måske ikke kan lave med din familie.

Måske du kan ringe til dem når du er på ferie. Det kunne være, at I kunne facetime eller skype, mens I laver noget sjovt sammen. Det kunne være at game, se en film eller noget helt tredje. På den måde bliver det måske lidt mindre forfærdeligt at være væk endnu en uge.  Det kan også være, at det på den måde bliver nemmere at nyde ferien med din familie.

Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine tanker og råd. Jeg ønsker dig alt det bedste og en god start på efterskole!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.