Fars app

Hej bb

I sommerferien var jeg i Sverige med med min far, hans kæreste, og mine to søskende. En dag da vi skulle på stranden, havde jeg lige fået min mens, så jeg lå bare på mit håndklæde, imens de andre var i vandet.

Jeg havde fået lov til at spille på min fars telefon, og jeg skal til at gå ind i en app men trykker forkert. Jeg finder så ud af at det er en app der viser forskellige sex positioner.

Mit forhold til ham har i forvejen ikke været så godt til ham fx, dagen før min lillesøstres fødselsdag, havde han været i byen og drukket så sover over sig og kommer en time forsent, og hans ånde lugtede vildt meget af alkohol.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev til Brevkassen. Det er godt, at du har skrevet om dine tanker. Jeg kan godt læse, at det er svært for dig med din far lige nu, og det forstår jeg godt. Ens far skal helst ikke have apps med sex og drikke sig fuld - det er en følelse, som du deler med rigtig mange unge.

Det er helt normalt at føle, som du gør ved tanken om, at ens far har et sexliv. Mange mennesker har det sådan, at forældre skal være forældre og ikke være sexaktive. Lige den del af forældrenes liv er noget, som man godt kan undvære at vide noget om. Jeg tænker dog, at du godt ved inde i dig selv, at din far naturligvis har et sexliv, men når du opdager det, som du gør, virker det meget voldsomt.

De fleste forældre har sex med deres kæreste eller deres kone, og det er normalt. Det er også helt normalt ikke at dele det med sine børn. Nu fandt du sex app´en på din fars telefon. På den ene side, så kan man jo sige, at det er din fars telefon og han selv må bestemme, hvilke app´s han har. På den anden, så er der mange børn, som bruger forældrenes telefon til at spille på, så måske han skulle have tænkt lidt mere over hvilke indhold han har på sin telefon, når han giver dig lov til at låne den.

Du skriver også, at din far lugtede af øl og kom en time for sent til din lillesøsters fødselsdag. Det er ikke i orden, hvis I har en aftale om en tid. Jeg tænker, at du skal fortælle din far, hvad det gør ved dig, når han ikke overholder sine aftaler med jer. Det er vigtigt, at han ved besked om, hvordan du har det for at kunne ændre på sin adfærd. Man kan godt lugte meget af alkohol dagen efter, man har været ude at drikke uden at være fuld. Men det er ikke rart for dem, som skal være sammen med en, der lugter af alkohol, og tit kan det for børn også opleves som meget pinligt. Måske kunne I lave en aftale med din far om, at han skal være lidt mere bevidst om, at han lugter af alkohol.

Jeg ved godt, det kan være nogle svære snakke, du skal have med din far, og især hvis I ikke har det så godt for tiden. Det kan nogle gange være en hjælp at skrive stikord ned på et stykke papir, så man har noget at støtte sig til, når man snakker om noget, der er svært.

Du har vist et stort mod ved at skrive til os. Jeg håber, at du har lidt mere af det tilbage til at få snakket med din far. Hvis det hele er for meget, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Mange Hilsner fra BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.