Brev
Far svigter gang på gang.
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til afsenderens anonymitet.
Jeg er en 16 årig pige der gang på gang er blevet svigtet af min far. Jeg boede i et andet land i 10 år og der havde han masse af muligheder for at være en del af mit liv og hverdag men sådan var det aldrig.
I august 2009 skulle jeg fortælle ham at jeg skulle flytte til Danmark. Det var så svært, jeg følte altid at jeg sårede ham og at jeg var tarvlig. Jeg har boet i Danmark i snart 6-7 år nu og mig og min fars forhold er noget til det punkt hvor han ikke engang ringer på min fødselsdag. Min far bor stadig samme sted med med hans 2 børn og sin kone.
Det går mig meget på og føler mig altid uønsket af min far. Det medvirker til at jeg har dårlig selvtillid og stoler ikke på nogen. Jeg ringede til min far for knapt 5 måneder siden og sagde at jeg ikke synes han var en del af mit liv. Han valgte at starte med at råbe af mig over telefonen og give mig skylden.
Efter én dag, begyndte min halv lille bror at skrive til mig og svine mig til. Han sagde jeg var en løgner og en rigtig tarvlig “møjso” for at være præcis. Jeg blev både såret og sur, da jeg altid tror at min far ændre sig og begynder på at ringe en gang imellem, men selvfølgelig så skuffer han igen.
Han ringede ikke én gang 4 måneder efter vores samtale. Jeg er så indebrændt og sur på ham, han har haft 16 år til at ringe og være en del af mit liv, og endelig når jeg når at fortælle ham hvordan jeg havde det så blev han tøsefornermet og sur. Nu regner han med at jeg gider at snakke til ham fordi at han ville gøre “alt” hvad der skal til for at gøre det bedere. JEg ved stadig ikke om jeg vil snakke med ham om det.
Jeg kan ikke snakke med det her med nogen fordi at jeg ved udmærket godt at der er mange der har det meget sværer end mig. Jeg er så heldig med min mor, men jeg er stadig i tvivl om jeg skal ringe til min far og give ham mulighed for at sige det han vil sige.
Jeg er bare så sur og ked af det at jeg ikke ved om jeg kan tilgive ham. Det skal siges at han også er sådan overfor min halv søster, som jeg ikke har set i 9-10 år fordi at min far behandlede hende som han gjorde ved mig, og hun ønsker på ingen måde at min far skal være inde i hendes billede.
Jeg kender ham bare næsten ikke og han kender ikke mig, men han kan ikke selv se hvad han gør forkert. Jeg har ingen ide hvad jeg skal gøre… om jeg skal lade være med at give ham endnu en chance, hvilken nok medfører til at han svigter igen., eller om jeg skal lade ham være og lade være med at lade det påvirke mig mere.
mvh. Den forvirrede
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Uanset om andre har det sværere end dig, så er det da klart, at det fylder meget for dig, at du føler dig svigtet af din far. Du skal ikke være flov over, at du er meget påvirket af din komplicerede relation til din far. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er indebrændt, sur, ked af det og skuffet.
Jeg kan forstå på dig, at din mor er en rigtig god forælder. Og en god forældre kan skabe balance, så de svigt, man oplever, ikke kommer til at påvirke en så meget. At du har et godt, stabilt forhold til hende kan derfor sagtens være nok til at fylde dig med den kærlighed, du har brug for, så du bliver en velfungerende, glad ung kvinde.
Du er rigtig god til at beskrive, hvad du føler. Derfor fornemmer jeg, at du har et ”lager” af selvværd inderst inde, som nok skal få dig igennem dine sammenstød med din far. Alligevel, er det selvfølgelig vigtigt, at du tager det alvorligt, at du oplever, at din relation til din far påvirker din generelle tillid til andre mennesker. Derfor vil jeg råde dig til at begynde at dele dine tanker og frustrationer med en voksen, der kan hjælpe dig.
Det jeg tænker måske kunne hjælpe dig, var at tale med en psykolog nu eller på et senere tidspunkt. Psykologer er rigtig dygtige til at tale med folk om deres forældre og give nogle redskaber til, hvordan man kommer videre efter en barndom med svigt.
Tal også med dine venner om deres forhold til deres forældre. Jeg tror, du vil opleve, at mange har oplevet store eller små svigt. Og min erfaring er, at det hjælper på vreden eller tristheden at dele følelser og tanker med andre. Ville det mon være en mulighed for dig?
Din mor kender jo også din far. Og hun har muligvis derfor også nogle input til, hvordan du skal tackle det. Har du prøvet at spørge hende?
Hvis jeg ikke tager fejl, så vil du også gerne have, at jeg skal rådgive dig, om hvilken af to scenarier du skal vælge:
Lade din far få endnu en chance, som muligvis medfører at han svigter dig igen, eller
Lade din far være og lade være med at lade det påvirke dig.
Hvis du vælger 1., så er jeg enig med dig i, at det er sandsynligt, at han svigter igen på et tidspunkt. Ud fra det du skriver, lyder det som om din far desværre ikke har evner til at være den slags stabile far, du gerne vil have.
Jeg tror altså godt, du kan risikere at blive skuffet igen, med mindre du kan begynde at se ham uden forventninger. Altså se ham, når han tager initiativ, og bare afvente hvad der sker. Tror du, at du ville kunne det, altså droppe dine drømme om at have et nært, stabilt forhold til ham? Vil du kunne nøjes med at se ham engang imellem? Jeg ved godt, at det er svært at svare på.
Hvis du vælger 2 dvs. dropper al kontakt med din far, så undgår du skuffelser, og måske vil du opleve en form for fred i sjælen. Men jeg tror, at det vil påvirke dig lidt alligevel. Jeg tror ikke du bliver ligeglad med din fars svigt, selvom I ikke ses mere.
Jeg vil opfordre dig til at få talt med en voksen, du er tryg ved om, hvad du skal gøre. Det er nemlig vigtigt, at du ikke står alene med frustrationen, overvejelserne og valget.
Mange tanker og kærlig hilsen fra BørneTelefonen