Brev
Familie, venner og udseende
Jeg er en pige på 11år
er 152cm høj og vejer 54,9 kg
jeg syndes at jeg er tyk og der er en dreng der engang sad lige ved siden af mig og lavet tegn til en anden for at jeg var fed, jeg er meget følsom så jeg begyndte at græde.
Jeg er lidt blandet altså lidt fra Danmark og fillipinerne så jeg ser lidt anderledes ud ind normale danskere men da jeg var lidt mindre blev jeg drillet med at jeg havde en grisse næse så efter et år troede jeg at de stoppede med det men næ nej, de bagtalte mig bare!
Jeg er så ked af det vær dag, jeg siger det bare ikke.
Det med min familie er bare at de kan ikke se hvad de gør forkert,
jeg har en lillebror på 6 lige siden han blev født har mine forældre slet ikke tængt på mig fx ved bordet når vi skal spise spørg min far mest min bror om hans dag og nogle gange må han se tv når vi spiser men når jeg spørger siger min mor bare det er en tradition at vi ikke ser tv når vi spiser aftensmad, det er så irriterende!
I dag snakkede vi om julegaver og jeg sagde at der var stylter til børn fra 8-13år får 935,50kr, så sagde min far jamen du skal have voksen størrelse for din vægt, og det sårede mig virkeligt, jeg har ikke sagt det til nogen endu.
Men pleace hjælp mig med mine problemer hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg kan høre, at du tumler med mange tanker. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet meget mod at skrive dit brev, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med, at du kan bruge det mod også i din hverdag, så du ikke hver dag skal gå og føle dig ked af det.
Det lyder ikke rart at gå og føle sig tyk, og i dag er der så meget fokus på kroppe, at jeg godt kan forstå, at det kan være svært ikke at gå op i, hvordan ens krop ser ud. Der er mange muligheder for at få hjælp til at tabe sig lidt, men det er meget vigtigt, at man ikke gør det alene, men får hjælp til det og hjælp til at tabe sig på en sund måde. Kunne din familie mon hjælpe dig? Man kan også gå til sundhedsplejersken på skolen og få råd og vejledning.
Det er aldrig rart ikke at trives på sin skole. Jeg bliver nysgerrig på, hvad du gør, når du opdager, at andre børn gør noget, du ikke bryder dig om? Har du nogle veninder at gå hen til? Jeg tænker på, om du mon har nogen, du kunne sige det til, for det er faktisk din lærers ansvar, at alle i klassen har det godt. Hvis ikke man gør opmærksom på, når man har det dårligt, så kan det jo godt være, at din lærer slet ikke ved, hvad der foregår, og så kan det være svært at hjælpe.
Du skriver, at din ”familie bare ikke kan se, hvad de gør forkert” ,og det viser mig, at du er god til at sætte dig i andre menneskers sted, og det er en virkelig god evne at have. Men hvis man måske gerne vil øve sig i at bruge den evne til at kunne ændre nogle ting, så er det vigtigt, at man gør opmærksom på den. Og når du skriver sidst i dit brev, at du ”bare ikke har sagt det til nogen endnu”, kunne det så være, at du egentlig går og tænker på at fortælle dine forældre, hvordan du går og har det?
Kunne man forestille sig, at hvis du fortæller til din familie, hvordan du går og har det, at de så ville kunne hjælpe dig til en hverdag, hvor de ked af det-tanker ikke fylder så meget? Jeg tænker på det, du skriver til sidst om din far og stylterne, måske din far blot er bekymret for dig og ikke er ude på at gøre dig ked af det?
Det kan være svært at fortælle om ting, der gør en ked af det, og nogle gange kan det hjælpe at vise noget man har skrevet ned. Du har skrevet sådan et fint brev allerede, så måske du kunne vise det frem til en voksen? Du er også meget velkommen til at tage mit svar med.
Du er rigtig sej og har gode evner, som jeg håber hjælper dig videre til at have mod til at sige højt, hvordan du går og har det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen