Familie, dum papfar

Hej bb,

er en pige på 14,

min forældre er skilt og har været det i 7 år nu. Har det fint med de er skilt og det, men kan ikke klare mine pap forældre…

Jeg bor hjemme ved min mor og er over ved min far vær anden weekend.

Jeg glæder mig aldrig til at komme over til min fra for jeg ved bare at jeg kommer til at sidde og spille på min iPad for at få tiden til at gå.

Er helt alene, har en rigtig storesøster og to papsøstre, den ene er på alder med min rigtige søster, og den anden er 20. Min søster og pap søskende hader mig, og det gør min papmor også… Og min far er heller ikke ligefrem min største fan… Så det jo bare vildt hyggelig…

Nu kommer mit store problem:

Jeg bor som sagt hjemme ved min mor, hun har haft utallige kærester og alle sammen har knust hendes hjerte godt og grundig. Men nu har hun fået en ny kæreste her får 2-3 år siden.

I starten var han bare den flinkeste og sødeste papfar man kunne tænke sig. Men så flyttede min mor og papfar sammen over til ham, også begyndte han at vise sin rigtige side frem. Han har et MEGA tempremant (staves?) og er hele tiden vildt sur over for min søster og jeg. Og har givet os en masse masse regler osv. Som han ikke engang selv overholder, men hvergang vi ikke overholder hans fuckt up regler skælder han os så meget ud, og mener vi skal til læge og psykolog for at blive undersøgt i hjernen fordi vi har mange problemer osv…….

Nå, men her i maj blev de lige gift… Har været glad på min mors vejene over det, men efter de blev gift er min papfar blevet endnu være…

Her i sidste uge var vi i sommerhus også om aftnen gik ham bare ligepludselig i vildt lang tid, også kom han tilbage også gik han med min mor i lang tid. Også blev kl. 10 også ville vi bare sidde at hygge os med slik og tv, men det blev ikke med min papfar, nej han havde nemlig sat sig udenfor og kigget ind i en væg, han gad overhovedet ikke engang at sige noget som helst til os han var bare mega sur…

Blev så ked af det på min mors vejene for jeg elsker virkelig min mor, og vil ikke have at hendes hjerte skal blive knust engang til…

Har fået det så dårligt med mig selv nu, for min papfar er rent ud sagt en idiot overfor min søster og jeg. Så han gøre os bare så sure osv. Og min søster er i forvejen ikke den største fan af min mor og når min papfar så er der bliver det jo ikke bedre.. Så min søster bor halvt ved sin veninde og inde på sit værelse. Og jeg er meget inde på mit værelse eller ved min nabo som er min BFF. Er hele tiden vildt sur pga. Min papfar…

Og er også begyndt at skælde min mor ud helt uden grund… Har bare mistet hele forholdet til min mor pga. min papfar. Min mor går jo bare rundt og tror ingen kan lide hende eller hendes mand..

Det så synd for min mor for jeg kan vildt godt lide hende… Og har prøvet at snakke med min mor om min papfar og at han er en mega idiot overfor min søster og jeg, og næste sag var han sød nok ved os, men lidt tid senere blev han bare hans gamle jeg…

Kan ikke længere, mit liv er forfærdeligt… Har gjordt hvad jeg kunne. Hvis det ikke snart bliver bedre må jeg løbe hjemme fra.

Knus hende den ensomme.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg tror, der er mange andre børn, som læser dit brev, der vil kunne genkende det, du beskriver.
Jeg forstår godt at det ikke er nogen nem situation du er i, når du ikke har det godt med nogen af dine papforældre. Som jeg læser dit brev, keder du dig hos din far, føler dig overladt til dig selv og relationen til din papmor er ikke optimal. Hos din mor er det din papfar, der giver dig problemer.
Har I mon nogensinde som familie, talt med hinanden eller andre om de konsekvenser en skilsmisse kan have for Jer børn? Også selvom det ligger 7 år tilbage. Der er stor forskel på at være 7 år og 14 år, når man taler om at skulle være en del af flere familier.
Og ved din mor, at du bruger så mange kræfter på at tænke over, hvordan hun har det, og derfor så måske glemmer dig selv og hvordan du har det og gerne vil have det?
Tit er det du beskriver, ofte det der kan ske, når familien bliver skilt. Børnene bekymrer sig om deres forældre, og kommer nogen gange til at tage et for stort ansvar, for noget de slet ikke skal tage ansvaret for. Det lyder lidt i dit brev som om det er noget af det, der sker med dig og din mor lige nu?
Du skriver, at du snart flytter hjemmefra, hvis det ikke bliver bedre. Problemet er jo nok også, at du lige nu heller ikke har det godt nogle af stederne. Men hvis du kunne vælge frit, hvor du helst ville bo, og i hvor lang tid af gangen, kunne du mon så forestille dig en anden fordeling? Det er jo sådan at du selv har ret til at blive hørt i forhold til, hvordan du oplever den aftale der gælder nu. Er du og dine søskende mon blevet hørt om det ? Måske kunne du som en start snakke med din søster om det og hvad hun tænker?
Det er ikke sikkert at du ville have det anderledes, hvis aftalen blev ændret, men det at opleve, at du får mulighed for at fortælle din del af historien, kunne højst sandsynlig hjælpe dig videre. Ville du mon kunne spørge din mor, om det var en mulighed for jeres familie at få taget hul på den snak? Måske bare din mor og dig og dit fine brev her, hvor du fint får beskrevet din bekymring, irritation og desperation?
Samtidig tænker jeg, det er vigtig, at du finder ud af, hvad det er, der går dig mest på lige nu. Er det den måde din papfar behandler din mor og dig og dine søskende på? Eller det at du også er begyndt at "skælde din mor ud", selvom du elsker hende højt og ønsker det bedste for hende? Eller er det hele situationen hjemme hos din far, hvor det lyder som om du slet ikke føler dig hjemme? Eller måske noget helt fjerde...?
At få styr på det hele på een gang er sjældent muligt, og derfor tænker jeg, du skal give dig selv tid til at tænke over, hvad der er vigtigst for dig lige nu. At een ting bliver anderledes, smitter oftest af på nogen af de andre ting...
Måske er det hele blevet så uoverskueligt for dig nu, at det kunne være en ide, hvis der var nogle voksne uden for jeres familie, som kunne hjælpe med at løse det. Det kunne være en familieterapeut, som snakkede med dine forældre og jer søskende om, hvordan I bedst muligt får det rart sammen igen, i de to familier, du jo faktisk har.
Der findes mange gode familieterapeuter i kommunen. Enten kan dine forældre selv tage kontakt til dem, eller også kan du få hjælp til at tage kontakt til en sagsbehandler i kommunen, som så kan kontakte dine forældre. Det lyder til, at du har det godt med din mor, og jeg tænker på, om det var en anden måde at få snakket med hende om det igen. Igen er dit brev og mit svar, måske en indgangsvinkel du kunne bruge, hvis du har lyst?
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede dem om hjælp til at komme i kontakt med en bisidder, som er en sød voksen der kan hjælpe dig med at få fat i en sagsbehandler i kommunen, og være med til det/de møder, en sådan kontakt skal medføre. Det vil dog betyde, at du skulle opgive din anonymitet.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver om det hele, inden du beslutter dig for, hvordan du vil komme videre. Måske kan I finde en helt anden løsning...
Hvad end du ender med at gøre, er det så godt, at du reagerer nu, og tager dine bekymringer og overvejelser alvorligt! Håber du finder en eller flere veje, der giver mening for dig ..
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.