Brev
Familie
Hej
jeg er en pige og jeg har ikke et stort problem men det går mig alligevel på.
Jeg havde været ude på et skråplan og lige side har jeg fået ad vide et par gange af min familie at de er skuffede over mig og at jeg er en lyvetøs
så jeg vil gerne vide om de kan lide mig men at de bare vil lave om på mig eller om de enlig ikke kan lide mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige.
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du er i tvivl om din familie kan lide dig, eller om de bare vil lave om på dig. Det må sørme ikke være rart, at gå rundt med den tvivl, fordi din familie er jo dine nærmeste pårørende, og dem du måske har allermest brug for at vide, at de holder af dig, uanset hvad du gør eller siger. Sådan er det i hvert fald for de fleste mennesker.
Nu fortæller du ikke ret meget i dit brev, og jeg kan derfor ikke vide, hvad det præcist handler om, at de gør eller siger ….. og derfor er det lidt svært at give dig nogle konkrete råd. Men ofte kommer man langt med ærlighed, så hvad ville der mon ske, hvis du åbent spurgte din familie ”Holder I af mig eller vil I helst lave om på mig ?” Måske kan og vil de svare, så du bliver fri for tvivlen…? Måske svarer de noget, du helst ikke vil høre, men så ved du jo i hvert fald besked og kan eventuelt søge hjælp andre steder…? Jeg ved ikke, hvad der vil være bedst for dig…?
Jeg synes, dit korte brev giver mig så meget lyst til at stille dig en masse spørgsmål, men det kan jeg jo ikke her i brevkassen…?!? Og derfor vil jeg opfordre dig til at kontakte os på BørneTelefonen 116 111 – det er gratis, og du er anonym. Her vil du kunne snakke mere med en rådgiver om, hvad det er, du oplever….? Og rådgiverne kan stille de spørgsmål, som måske er nødvendige for at kunne råde dig bedst muligt. Hvordan lyder det mon for dig…?
Hvis du heller vil skrive, kan du også prøve at gå ind på www.børnetelefonen.dk og logge dig på chatten; - der er ofte noget ventetid, men er du tålmodig skal du nok komme i gennem …. Og dér er du også anonym.
De kærligste sommerhilsener til dig fra BørneTelefonen.