Brev
Familie
Hejsa Børnetelefon.
Her kommer min historie,
min mor har haft en kæreste i 8 år, og nu er de gået fra hinanden,
jeg har aldrig været gode venner med ham, nårh men han fik så en ny kæreste, de var nok sammen i en uge eller noget, og nu flirter han med min mor, og jeg får kvalme af at se dem sammen fordi at han er så irriterende at høre på, og han er virkelig strid, og er bange for at hvis de finder sammen igen at han er min mor utro igen,
hvordan skal jeg fortælle hende at jeg afskyer ham?
Knus og kys fra C
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej C. Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan se, at din mor har haft en kæreste, som du har det svært med. Og jeg kan godt forstå, hvis det fylder meget i dine tanker. Både fordi du ikke selv har det godt med ham, men også fordi du er bekymret på din mors vegne. Det første jeg tænker, når jeg læser dit brev er, at din mor er heldig at have en pige som dig, der så gerne vil passe så meget på hende og som bekymrer sig om hende. Og jeg tænker, at det er vigtigt, når du snakker med hende om det, at du får det hele sagt på en måde, så hun mærker den kærlighed, som ligger i dine bekymringer. Jeg kan forstå på dit brev, at din mors kæreste før har været hende utro, og jeg kan forestille mig, at det har betydet rigtig meget for dig og din mor, og at du måske endda har oplevet at din mor er blevet rigtig ked af det… Det kan jeg godt forstå, at du ikke ønsker skal ske igen…! Desværre kan vi jo ikke bestemme, hvem andre skal være kærester med, selvom at vi måske nogle gange kan mærke, at det ikke er det bedste for dem… Det jeg tænker, når jeg ser dit brev er, at jeg måske kan hjælpe dig til at finde en måde, som du kan være i det på, uden at skulle bekymre dig så meget… Eller måske jeg kan hjælpe dig til at snakke med din mor om, at passe godt på dig i alt det med hendes gamle kæreste… ? Min første tanke er at det vil være rigtig godt for dig, hvis du kan finde mod på at tale med din mor om, at du er bekymret for hende og ked af det på hendes og jeres vegne. Og måske kan du fortælle hende, at det er vigtigt fremover, at hun ikke fortæller dig om de svære ting hun oplever med sin gamle kæreste…? Jeg ved godt at det kan være svært at skulle sige fra på den måde, men jeg tænker, at det vigtigt at din mor passer på dig ved at beskytte dig for voksenbekymringer. For jeg tænker at det er et alt for stort ansvar for en pige på 11 år, at skulle bekymre sig om så voksne ting som eksempelvis utroskab. I stedet for at sige det direkte til din mor, kunne du prøve at vise hende det svar jeg har givet dig her. Jeg tænker nemlig at din mor gerne vil passe rigtig meget på dig i alt det her, men at hun måske ikke ved, hvor svært det i virkeligheden er for dig… Derfor kan det hjælpe hende at du får det sagt. Hvis mine råd ikke passer på dig, så håber jeg du vil prøve at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores SMS eller chat. Måske vores rådgivere kan hjælpe dig med at finde en god måde at sige det til din mor. Nogle gange er det også bare rart med én der lytter. Jeg håber du finder en god måde som virker for dig, at være i det her på. Og endnu engang tak for dit brev. Kærlig hilsen BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.