Brev
Familie
Hej BB
Inden jeg starter mit brev helt, vil jeg gerne sige at jeg sidder grædende og skriver det her brev. Men mit problem er min familie.. Jeg føler ikke at jeg får den opmærksomhed som jeg egentlig burde få.
Min storebror får stort set alt, han har det største værelse, de bedste ting, får hele tiden nye ting, penge osv. Jeg vil så lidt som overhovedet lyde som en forkælet lille pige, eller noget. Men jeg får altid skæld ud hvis jeg kommer op og skændes med ham, hvis jeg siger noget igen eller noget, det er aldrig ham der får noget at vide, som han skal stoppe det, eller noget. Og min mor og mig, kan elske hinanden Så højt til tider, men når min storebror har en ven, eller vi har en ven med hjemme eller der er andre i huset, så er det som om at de skal stille mig dårlig lys, og gøre mig til grin.
Faktisk her i aftes var der en episode, hvor jeg skulle gå over med min tallerken, og jeg spilte lidt på gulvet, jeg sagde hurtigt at jeg vil samle det op igen osv. Men så sagde min mor “ej hvor er du dum, saml det op nu! jeg blev sådan ved med at sige, at jeg gør det bagefter.
Også begyndte min storebror at sige en masse lort, som at jeg skulle dø, så han ikke behøves at se mig mere, og jeg ikke var noget. Jeg blev så ked af det! Jeg sagde til min mor, hvorfor hun ikke sagde noget til ham, hun grinte bare sådan flabet. Det skal lige siges min far ikke var hjemme der. Jeg løb op på mit værelse og græd..
Det her er sket så mange gange før faktisk, og det går ud over mit sprog, også over i skolen. at jeg kan såre andre folk uden at egentlig mene det, og vide jeg sårer dem. Fordi jeg har våndet mig til at jeg kan snakke sådan når de gør det, jeg øver mig så meget i at lade vær. Men jeg har fortalt min mor at det altid sker det her, og jeg bliver ked af det, men hun gør netop intet! Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt, du skriver herind og fortæller, hvordan du har det. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, du er en meget følsom og blød pige, der i mine øjne absolut ikke virker specielt opmærksomhedskrævende eller noget i den retning.
Jeg tænker på, om du kan fortælle din storebror, hvordan du har det, når han giver dig de nedgørende kommentarer? Det kan være, han så fortæller, han ikke mener det, men det ændrer ikke ved, hvordan du har det, med det han siger. Du er lige nu i en alder, hvor man ofte er følsom og let kan blive ked af det, - måske næsten uden du synes, der er en grund til det.
Måske er det også det din mor kan mærke på dig? At I det ene øjeblik har det sjovt sammen for så det næste at være vrede på hinanden. Jeg spekulerer på, om hun mon har opdaget, at du faktisk bliver ked af det, når hun ind imellem gør grin med dig?
Jeg tænker på, om du kan tale med hende om, hvordan du har det med dine følelser. Kan du mon fortælle, hvordan du græder og bliver såret over bemærkningerne. Eller måske er det din far, du lettere kan tale med, var det en mulighed?
Det kunne fx være en mulighed at vise dem dit gode brev herind til, så kunne I snakke om, hvordan du har det ud fra brevet...
Der er rigtig mange, der kender til det at sige en masse, de ikke mener ærligt, når de er sammen med deres venner. Mange spiller mere seje, fjollede eller rå, når de er sammen med mange venner. De er andreledes, når de ikke er sammen med så mange andre unge på samme tid. Måske har både du og din bror det lidt på samme måde? Det er svært bare at være sig selv.
Jeg tænker, du måske kan prøve at se på, om nogle af dine venner kan virke anderledes af og til. Er det nogen du kan tale med om, hvordan det er, nogle gange at sige noget andet, end det man mener indeni?
Kunne det være noget, at tale med en lærer om. Det kan være din lærer kunne tage emnet op generelt i klassen, som et fælles debatemne?
Du er også velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver om hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.