Famile

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Jeg kan forstå, at du reagerer, når du føler du ufrivilligt bliver “vidne” til at din søster og hendes kæreste har højlydt sex på hendes værelse ved siden af dit. Det er jo en meget privat situation, så derfor tænker jeg også, at det er meget naturligt, at du ikke synes det er så rart at være en del af.

At du har sagt det højt til både din søster og jeres mor, viser mig at du er god til at stå ved dine egne grænser. Det er virkelig en god egenskab, som du endelig skal holde fast i. Samtidig kan jeg godt forstå, at du bliver frustreret, når du ikke oplever at din mor tager dig alvorligt. Eller måske endda tager din søsters parti.

Når man bor sammen og skal give plads til alle, er det godt at være gode til at få talt åbent om, hvilke behov hver især har og hvor ens grænser går. Har du talt med din søster om det på et tidspunkt, hvor hendes kæreste ikke er der? Jeg spørger, fordi det lyder som om du oftest har sagt fra, imens de har sex. Og her kan det måske være svært at få din søster til helt at forstå, at du faktisk mener det alvorligt. Giver det mening?

Det kunne måske også være en ide at tale om, om der er nogen tidspunkter, du ikke er hjemme og hvor det derfor ikke ville genere dig, hvis det havde sex. Det er slet ikke sikkert, at den løsning ville fungere for din søster og hendes kæreste, men det er altid et forsøg værd at tale om det. Hvad tænker du mon om den løsning?

Du har naturligvis ret til at være på dit værelse og lave præcis det du vil der, ligesom din søster har samme ret. Jeg tænker på, om du er glad for at høre musik eller måske se tv/iPad? For så kunne en nødløsning også være, at du har nogle gode høretelefoner, du måske kan bruge, hvis du oplever at høre dem igen og du stadig ikke har fundet en mere holdbar løsning med din søster. Kunne det mon også være en mulighed?

Jeg håber meget, at du har mod på at tage en snak med din søster – og måske mor – igen.
Og at I får fundet en løsning, hvor der er plads til at alle kan føle sig godt tilpas derhjemme igen.

Har du brug for at tale mere om det, eller tale igen efter jeres snak – så ring eller skriv endelig herind igen. Vores nr. er 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.