Famile

Jeg har brug for hjælp. Jeg er 14 år og er lige flyttet i et nyt rækkehus. Jeg har en mor og en 18 årig søster. Her fortiden har jeg kunne høre meget igennem væggen, så jeg har kunne høre min søster have sex med sin kæreste. Jeg har pænt spurgt hende om at stoppe og at jeg kan høre det. (Fortalte også min mor) Der var min søster ligeglad, også gjorde hun det igen nogen få dage efter… jeg bedte igen pænt om at stoppe. Igen igen var hun helt ligeglad. (Min mor har taget en snak med hende) så det tredje gang jeg kunne høre igennem det var ikke ligeså højt som de første, men kunne stadig høre stønnen tydelig igennem! Hun stoppede ikke så jeg skrev en lang besked hvor klamt det var, skrev også at tænk hvis mine venner var på besøg hvor pinligt det ville være for mig. Jeg skrev at hun opførte sig som en luder, fordi jeg blev lidt sur over hun har ingen respekt til mig. (Desuden grinte hun da hun åbnede min snap) (Alle de gange jeg har bedt dem om at stoppe har de grint af bedskeder) Så gik hun op til min mor og grad, og fik mig til at lige den ‘dårlige’. Og sagde at hun ikke havde sex med sin kæreste. Men det havde hun, jeg havde taget en lyd video så jeg kunne visse det til min mor, fordi jeg ved min mor ikke ville tro på mig. Min mor sagde til mig at der skulle være plads til alle… plads til alle men ikke mig? Tænkte jeg. Hun er altid virkelig tarvelig mod mig og hun har ingen respekt når jeg spørger hende sødt om at stoppe. Nogen dage efter kunne jeg så høre 2 gange flere det var mere stille end de første gange men kunne høre det. Gjorde intet ved det fordi jeg følte mig fortabt, hvad er meningen hvis min mor overhovedet ingen gang gøre noget ved det? Så idag har jeg været væk hele dagen så kommer jeg hjem og ligger mig på min seng. Også kan jeg så høre igen igen igen… igennem denne gang tydelig. Hun prøver nærmest ingen gang at gemme det. Jeg blev så rasende på hende så jeg skrev kom ind på mit værelse når du har tid. En halvt time senere kom hun så ind.. jeg sagde hvis ikke snart du stopper slår jeg dig ned fordi det kan ikke passe at jeg skal høre på det heletiden. Hun sagde hun havde set en film med hendes kæreste og de slet ikke havde gjordt noget.. det passer så ikke fordi jeg kunne høre tydelig stønnen igennem! Hun sagde de så en film der hed futte eller sådan noget. Jeg synes det så klamt at jeg kan høre alt igennem og hun ikke stopper også kommer med dårlige undskyldninger. Så gik hun igen på til min mor og grad og sagde de kun havde set film. Igen tror min mor på min søster selfølgelig, blev ingen gang overrasket. Jeg er så træt af det hele, min søster behandler mig som lort heletiden og hvis så jeg gør det tilbage bliver min mor rasende på mig. Hvad skal jeg gøre? Hjælp så i søde det har været et virkelig slemt problem

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Jeg kan forstå, at du reagerer, når du føler du ufrivilligt bliver “vidne” til at din søster og hendes kæreste har højlydt sex på hendes værelse ved siden af dit. Det er jo en meget privat situation, så derfor tænker jeg også, at det er meget naturligt, at du ikke synes det er så rart at være en del af.

At du har sagt det højt til både din søster og jeres mor, viser mig at du er god til at stå ved dine egne grænser. Det er virkelig en god egenskab, som du endelig skal holde fast i. Samtidig kan jeg godt forstå, at du bliver frustreret, når du ikke oplever at din mor tager dig alvorligt. Eller måske endda tager din søsters parti.

Når man bor sammen og skal give plads til alle, er det godt at være gode til at få talt åbent om, hvilke behov hver især har og hvor ens grænser går. Har du talt med din søster om det på et tidspunkt, hvor hendes kæreste ikke er der? Jeg spørger, fordi det lyder som om du oftest har sagt fra, imens de har sex. Og her kan det måske være svært at få din søster til helt at forstå, at du faktisk mener det alvorligt. Giver det mening?

Det kunne måske også være en ide at tale om, om der er nogen tidspunkter, du ikke er hjemme og hvor det derfor ikke ville genere dig, hvis det havde sex. Det er slet ikke sikkert, at den løsning ville fungere for din søster og hendes kæreste, men det er altid et forsøg værd at tale om det. Hvad tænker du mon om den løsning?

Du har naturligvis ret til at være på dit værelse og lave præcis det du vil der, ligesom din søster har samme ret. Jeg tænker på, om du er glad for at høre musik eller måske se tv/iPad? For så kunne en nødløsning også være, at du har nogle gode høretelefoner, du måske kan bruge, hvis du oplever at høre dem igen og du stadig ikke har fundet en mere holdbar løsning med din søster. Kunne det mon også være en mulighed?

Jeg håber meget, at du har mod på at tage en snak med din søster – og måske mor – igen.
Og at I får fundet en løsning, hvor der er plads til at alle kan føle sig godt tilpas derhjemme igen.

Har du brug for at tale mere om det, eller tale igen efter jeres snak – så ring eller skriv endelig herind igen. Vores nr. er 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.