Er mit forhold til min far normalt?

Hej.
Jeg er en pige på 12 år, vis forældre blev skilt da jeg var 4 år. Jeg har lige siden boet 5 dage hos min far og 9 dage hos min mor. Og det har egentlig altid gået fint sådan.

Men mit problem er at jeg på det seneste (de sidste par måneder) er meget begyndt at lægge mærke til min fars opførsel. Jeg har altid set min far som en kærlig far og alt det, men nu er jeg begyndt at blive i tvivl om det er kærlig, på den rigtige “forældre – barn” måde.

Fx. Jeg kan ikke lide at stå i nattøj shorts badetøj osv foran ham. (Bare hvor man viser lidt mere hud) Jeg får ondt i maven og bryder mig bare ikke om det.

Så er der også det at min far kalder mig rigtigt tit smuk og sød og skøn fin osv. Hvis det er jeg skriver sammen med ham skriver han også rigtig mange hjerter. Sådan nærmest et hjerte efter hver sætning. Også er det bare jeg bliver i tvivl.

For hvis jeg er hjemme hos nogle af mine veninder og deres fædre er hjemme. Kalder de ikke mine veninder for pæne og fine eller sød eller smuk. Og jeg er næsten sikker på at de heller ikke skriver hjerter til mine veninder. (Det skal lige siges at de veninder jeg beskrev er forældrene sammen og ikke skilt)

Så jeg hved ikke om det bare er fordi at jeg bare er “fars pige” for det tror jeg virkelig altid jeg har været.

Også at jeg jo på en måde er hans “eneste” da min bror ikke rigtig bor der mere. Og min far vil ikke have en kæreste da han synes det er for kompliceret, med alt sådan noget.

Så jeg er jo ligesom den eneste som kommer og er sammen med ham, for han siger også altid hvor glad han er for at jeg kommer og at han har glædet sig til jeg skulle komme.

Han har også en gang for nogle dage siden sådan givet mig et dask med en træplade på røven. Ok, det lyder rigtig voldsomt, men sådan en lille tynd træplade.

Det gjorde jo ikke ondt, og det var selvfølgelig for sjov, for han grinte og sagde “undskyld, jeg kunne bare ikke lade være” Det skal også lige siges at min far har lidt en speciel humor.

Jeg er lidt usikker på om han på forhånd gik efter numsen eller om det bare sådan var tilfældigt. Jeg er meget i tvivl.

Jeg har også for nyligt også fået min mens for første gang (septemper) så jeg hved ikke om jeg bare lægger ekstra meget mærke til sådan noget “seksuelt” eller overdriver fordi jeg er i puberteten eller sådan.

Jeg har virkelig gået og spekuleret over det her. Er det et normalt far og datter forhold eller er han en eller anden slags pedofil?

Jeg håber at jeg har fået forklaret det ordentligt og ikke gjort dig forvirret.

Mvh pige på 12 år.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver herind til os. For du er i tvivl, om dit forhold til din far er normalt. Om han måske er pædofil?

Først vil jeg svare dig på dit spørgsmål. Der er ikke noget i den adfærd, du beskriver omkring din far, der får mig til at tro, at han er pædofil.

Jeg håber det kan give dig lidt ro med den del?

Når det så er sagt, så tror jeg at du måske synes din far er blevet “lidt for meget” med sin hjerter og forsikringer om, hvor højt han elsker dig, og hvor skøn, han synes du er? Er det mon rigtigt forstået af mig?

Jeg tænker, at det er naturligt med den udvikling, du er igang med – at dit forhold til din far også skal udvikle sig. Udvikle sig henimod, at han nu bliver far til en ung pige og ikke længere til et lille barn, hvor man jo naturligt er lidt tættere.

Du fortæller, hvordan du føler ubehag, når du står foran ham i badetøj og lignende. Måske er det netop fordi, du er igang med din fysiske udvikling, at det kan føles akavet?

Man kan godt blive lidt genert og blufærdig overfor sine forældre, når kroppen kommer i pubertet. Det er helt naturligt at føle sådan.

Det lyder som om, din far har brug for at forsikre dig omkring sin kærlighed og sit savn til dig?

Jeg tror, at det føles ‘normalt’ for ham, at gøre. Du beskriver netop, at han altid har været en kærlig far.

Derfor behøver det ikke at være dit behov, at få det af vide hele tiden. Og det er sådan, at det er dit behov, der er det vigtigste i jeres forhold som far – datter.

Du er i din gode ret til at fortælle ham, hvordan du har det med hans måde at være på.

Det kan være du bliver bekymret for om du sårer ham eller gør ham ked af det?

Dette er mange børn bekymrede for. Men jeg ved, at de fleste forældre vil blive glade for at få det af vide. Glade fordi de allerhelst vil have et godt forhold til deres børn.

Jeg vil foreslå dig, at du tager en snak med din far og fortæller ham, at det er blevet lidt for meget med hjerter og den slags.

Du kan fx fortælle ham, at du ikke bryder dig om det længere.
Tror du at du har mod på det? Du kan også vise ham dit brev og mit svar.

De fleste forældre vil deres børn det bedste. Det tror jeg også din far vil.

Jeg tror, at når han får af vide, hvordan du har det med hans måde at være på, så vil han ændre det, så du kan føle dig bedre tilpas.

Du er altid velkommen til at ringe, chatte eller sms´e til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke mere omkring det.

Du kan også tjekke denne side ud, der handler om pubertet og følelser: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/privatsnak/

Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.