Brev
Er mine valgfag dårlige? Hjælp mig
Hej brevkasse.
Mine forældre blev skilt for lidt over 2 år siden. Min far har taget det meget pænt, i forhold til at min mor bare lige pludselig forlod ham, og tog mig og mine 3 søskende under armen.
Men ligesiden er vi flyttet ihvertfald 2-3 gange, pga hun fandt en ny kæreste og sådan. Men jeg har det bare som om, at ligemeget hvor vi flytter hen bliver jeg holdt uden for alle former for fællesskab, selv før mine forældre gik fra hinanden.
Jeg ved ikke hvor mange gange om ugen jeg falder grædende i søvn om aftenen. Har været nede med depression 1-2 år tidligere, og har det som om jeg er ved at falde tilbage i de spor, bare værre.
Jeg er aldrig i skole.. Jeg er begyndt at drikke engang imellem, og jeg er begyndt at ryge. Det ved min mor dog ikke, fordi når jeg prøver at give en hentydning til at jeg ikke trives, skifter hun emne og ignorerer det fact at jeg har brug for hjælp.
Men jeg har heller ikke lyst til at lægge mere Pres på hende, hun er også selv deprimeret. Min søster er diagnotiseret skizofren, og muligvis måske også autistisk, og min ældste bror har tvangstanker og handlinger. Min mindste bror er nok den eneste i den her familie der fungerer.
Men min pointe er at: jeg er hos min far hver 2 weekend, og mig, min søster og min far har planlagt at han ligesom skal kræve forældremyndigheden, på mig og min søster. Så skal vi jo ind til samtaler og sådan noget, og så kan vi fortælle vores situation, og hvorfor vi gerne vil flytte hjem til ham..
Så der er en okay stor chance for at vinde den sag.. Men, er det forkert det vi gør? Gør det mig en dårlig datter at fravælge min mor på den måde? Er bange for at hun bare giver op på det hele når hun modtager et brev fra kommunen om at min far kræver mig og min søster, men det er forsent at fortryde, fordi min far har nemlig allerede sendt et dokument ind hvor det står.
Er bange for min mors reaktion. Har i nogle gode tips eller mulighedernes kan rette mig efter?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du blandt andet fortæller, at dine forældre blev skilt for lidt over 2 år siden. Jeg synes, det er rigtigt godt, at du har valgt at skrive herind.
Når du beskriver, at du flere gange om ugen falder grædende i søvn, at du tidligere har haft depression, som nu er på vej tilbage, men bare værre, fortæller det mig, at der er brug for at blive gjort noget her og nu, for at du kan få det bedre. Jeg vil meget gerne i mit svaret til forsøge at give dig nogle ideer til, hvad du måske kan gøre.
Du fortæller i brevet, at din mor og dine søskende og dig er flyttet i hvert fald 2-3 gange siden skilsmissen. Det lyder som rigtig mange gange. Hver gang I er flyttet, har du måttet sige farvel til dem i skolen og andre, du kendte. De mange flytninger, kan jeg forestille mig, har gjort det rigtig svært for dig at have overskud til at finde nye venner det nye sted. Og oven i det har din tidligere depression gjort, at du har haft endnu mindre energi og overskud. Du skriver, at det med at blive holdt uden for fællesskaber også var et problem før dine forældre gik fra hinanden. Her tænker jeg, at I måske også dengang har flyttet meget, og at det med fællesskaber derfor allerede dengang var svært? Børn og unge, der flytter rigtigt meget, kan til sidst miste lysten til at lære nye venner at kende fordi de ikke ved, hvornår de skal flytte væk igen. Måske har du også haft det sådan?
Du skriver også i brevet, at du aldrig går i skole, og at du er begyndt at drikke og ryge. Her synes jeg, at det er rigtig sejt af dig, at du forsøger at komme med hentydninger til din mor om, at du ikke trives. Det viser mig, at du har modet og viljen til at få ændret din situation, så du får det bedre. At din mor reagerer på dine hentydninger ved at skifte emne, kan meget vel skyldes hendes depression, og at hun føler, at hun har nok at kæmpe med. Her tænker jeg på hendes egen depression, din søsters skizofreni og mulige autisme og din brors tvangstanker og handlinger. Det er også rigtig meget at se til for din mor. Men her tror jeg, at du bliver nødt til at fokusere på, at du også har ret til hjælp. Også du har ret til og behov for, at der bliver taget hånd om dig, og at du bliver hjulpet på rette vej. Det er vigtigt, at der også er nogen, der passer på dig.
I dit brev skriver du, at du er hos din far hver 2. weekend. Efter at have læst dit brev, får jeg det indtryk, at det fungerer bedre for dig, når du er hos din far. Hvis det er sådan, det er, synes jeg ikke, der er noget forkert i, at dig og din søster har aftalt med jeres far, at han skal søge forældremyndigheden over dig og din søster. Du (og sikkert også din søster) har brug for noget stabilitet, hvor I ikke skal fortsætte med at flytte rundt.
Jeg kan forestille mig, at jeres far måske kan tilbyde jer lidt mere stabilitet? Mange børn og unge, hvis forældre er blevet skilt, kan komme til at føle det som om, at de skal vælge mellem deres forældre. Her skal du huske dig selv på, at det er dine forældre og ikke dig, der har valgt skilsmissen. Og jeg tror, det er vigtigt at huske på, at du ikke fravælger din mor. Præcis ligesom du indtil nu selvfølgelig ikke har fravalgt din far. Du vil stadig kunne se din mor. Og måske vil dig og din mor endda få det endnu bedre sammen, når der går lidt tid mellem at I ses?
I dit brev nævner du, at du er bange for, hvordan din mor skal reagere, når hun får brevet, hvor der står, at din far ønskerat få forældremyndigheden over og din søster. Det kan også godt være, at din mor bliver slået lidt ud. Her kan du måske sammen med din søster prøve at fortælle hende det med, at I jo ikke fravælger hende, og at I jo stadig skal ses og være sammen. Du kan fortælle hende, at du ikke har det godt, og at du har brug for, at der bliver taget hånd om dine problemer. Du kan fortælle hende, at hele denne situation også er svær for dig. Og du kan fortælle hende, at du har et håb om, at dig og din mor med tiden vil få det endnu bedre med hinanden.
Alle disse ord og følelser kan sikkert være svært at sige direkte til din mor. Her kan du måske sammen med din søster overveje at skrive et brev til din mor. I brevet her til Brevkassen har du vist mig, at du er ret god til at formulere dig – også om de ting, der er svære. Et brev til din mor kan have nogle fordele. Du og måske din søster kan få sagt alle de ting, I vil sige til jeres mor. Hvis I fx vælger at lægge brevet et sted i hjemmet, hvor jeres mor finder det, når I er hos jeres far, kan jeres mor læse brevet i ro og fred, så får hun også lidt ekstra tid til at overveje sin reaktion.
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere ideer eller hjælp til, hvordan du fx skal skrive et brev til din mor, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Der er gså mulighed for at få rådgivning gennem SMS eller chat, hvis det vil være nemmere for dig. Jeg ønsker dig alt mulig godt i fremtiden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen