Brev
Er måske deprimeret, og kan ikke snakke med nogen om det.
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13 år, og har snart været nede i ret lang tid.
Min kusine på 12 har haft en depression. Hun ville ikke snakke med mig, og hele hendes familie skulle til psykolog sammen med hende, for at de kunne forstå problemet. Hele hendes familie blev indblandet i hendes depression, og det varede længe, før hun fik det bedre.
Jeg har aldrig mindet særlig meget om min kusine. Derfor blev jeg, til at starte med, meget overrasket over, selv at kunne se nogle af symptomerne i min egen hverdag.
Vedvarende nedtrygthed
Oplevelse af tristhed eller modløshed
Øget træthed
Variation i vægten
Tanker på død eller selvmord
Ubegrundet skyldfølelse
Søvnproblemer
Og mange, mange flere. Jeg har ikke nogle grunde til at være deprimeret. Jeg har en mor, en far, en lillebror, og jeg bor i et hyggeligt hus. Jeg har alt hvad jeg kunne drømme om, så hvorfor skulle jeg være ked af det?
Jeg hørte mine forældre tale ned til min kusine, i perioden hun var deprimeret. De mener, at det kun er et forsøg på opmærksomhed og trøst.
Jeg føler ikke at jeg kan sige til dem, at eg har det skidt. Jeg er bange for deres reaktion, og jeg har heller ikke lyst til at indblande hele min familie i det, ligesom med min kusine.
Jeg har heller ingen veninder, eller tætte voksne jeg kan snakke med..
Jeg skal starte på en ny skole efter sommerferien, og jeg er virkelig bange for, at jeg også vil være nede til den tid. Jeg er utroligt genert og akavet, og kan ikke finde ud af, at snakke med nye mennesker.
Det er gået bedre her i sommerferien. Jeg har ikke grædt nær så ofte som jeg plejede, og jeg har kunnet smile, uden det gjorde ondt. Men når jeg tænker på skole, kan jeg mærke at det presser på igen.
Oven i alt det andet, er min farmor syg. Vi ved ikke hvad hun fejler endnu, men hun har fået det meget værre over meget kort tid. Hun har svært ved at snakke, og hun ha ingen kræfter i sine arme. Hun er faldet to gange, og har flækket det samme øjenbryn, så hun skulle på hospitalet og få 13 sting.
Jeg er virkelig bekymret for hende. Mine forældre kan ikke lide hende, men hun betyder virkelig meget for mig.
Så jeg render altså rundt og er bange for, om hun falder, eller hendes sygdom bliver værre. Det er måske derfor døden fylder så beget i mine tanker..
Jeg viser ikke over for nogen, at jeg er bekymret og ked af det. Det føles nogle gange som om, at jeg har en maske på som smiler, for ikke at gøre mine forældre bekymrede, eller vrede. Jeg har lyst til at sakke med nogen om det, men jeg ved ikke med hvem, eller hvordan.
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig, eller bare give mig nogle gode råd.
Mvh. mig..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit ærlige og modige brev.
Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på flere ting. Det første jeg tænker på er, hvor moden og betænksom du er.
Du er god til at mærke efter hvordan du har det. Vores styrker er med til at gøre os til dem, vi er, men kan også være vores svaghed. For jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe dig selv og klare dine egne problemer.
Men lige nu er det vigtigt, at du lytter til den stemme inden i dig, der fortæller dig, at du ikke er ok og har brug for noget hjælp til at få det bedre.
BørneTelefonen ville måske være et rigtig godt sted for dig at starte? Her er du anonym, du kan ringe når du føler dig klar og vigtigst af alt vil du blive mødt af en voksen, der vil lytte til dig, støtte dig, ikke dømme dig men i stedet gøre alt hvor han/hun kan for, at I sammen kan finde ud af hvad der skal til for at du kan få det bedre - det fortjener du!
Jeg tænker også at du nok har ret i at dine bekymringer omkring din farmor påvirker hvordan du har det. Selvom du siger dine forældre ikke kan lide din farmor tænker jeg at det nok ville være en god ide at du fik set din farmor noget mere og måske sagt dine bekymringer højt til hende. Hvis I har et godt forhold kan du måske få en god snak med hende om hvordan du har det?
Det virker til du har en dejlig familie, som du er glad for? Deres udtalelse omkring din kusine, har måske gjort du ikke lige har kunnet tale med dem om hvordan du har det? Det kan jeg godt forstå, men de aller fleste familie er nu glade for, når deres børn fortæller hvordan de har det og står klar til at lytte og hjælpe. Om man har en depression, er kun lægen der kan afgøre dette. Vi oplever alle ting i livet, der gør os kede af det eller usikre. Ting, som vi har brug for støtte til at tale om og tackle. Måske du kan vise dine forældre dit brev og mit svar, det kan være en god måde at få startet en vigtig snak. I brevet er du åben og ærlig om de tanker og følelser du går med lige nu. Og herved behøver du ikke at skulle sige det højt som en start, men kan vise det på skrift. Det ved jeg har være hjælpsom for andre.
Lige nu sker der en masse i dit liv, som gør at du har brug for noget ekstra omsorg og støtte, håber du finder modet til at få talt med nogle voksne om det.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen