Brev
Er begyndt at udvikle stress p.g.a dårlige forældre
Hej Brevkassen!
Jeg er en dreng på 13 år.
Mine forældre overvåger mig, og jeg får ikke lov til at være fri. Jeg må ikke cykle selv i skole, jeg må ikke omdele aviser og reklamer selv (jeg arbejder som omdeler), og jeg må ikke være sammen med mine venner efter skole.
De mener, at jeg skal “fokusere” på skolen, hvilket jeg i forvejen gør, og mine lærer siger, at jeg er god til de forskellige fag.
Jeg måtte ikke være sammen med mine venner i sommerferien. Min mor bliver vildt sur, hvis jeg er på skype med mine venner. Så siger hun til min far: “Han sidder bare heledagen og skyper med hans venner, og gider ikke engang tale med os!”. Og det var jo ikke det der skete..
Min mor stoler heller ik’ på mig.. Jeg må ikke have mit eget hævekort i min pung, da hun mener at jeg bare bruger alle mine penge på “bras”.
Jeg går til klaver, undervisningen ligger 2 minutter væk fra vores hjem. Min far kører mig til undervisningen, selvom jeg godt selv kan gå.
De støtter mig heller ikke når det kommer til mine drømme og mål. de mener, at det er spild af tid.
Jeg elsker at synge og spille skuespil, og jeg er lige kommet med i en musical her i vores kommune. Jeg tog til audition efter skole, men sagde ikke noget om det til mine forældre. Jeg sagde bare, at min musiklærer ville høre mig på klaveret..
Da jeg så fik, at vide at jeg fik en af hovedrollerne i musicalen, løb jeg straks hen til mine forældre og sagde det. De var bare skide ligeglade. Min mor sagde, at jeg skulle fokusere på skolen, og ikke bruge tiden på det “pjat”! Og min far er heletiden enig med min mor så..
Jeg tror, at jeg er ved a udvikle stress p.g.a dette. Jeg så efter symptomerne og mange af dem er noget jeg oplever i hverdagen. Jeg går tit ind på badeværelset og bare græder over hvorfor mit liv er sådan her.
Men jeg kan ikke tale med mine forældre om mig og hvad jeg føler. De afbryder mig heletiden, og siger jeg skal gå, så den mulighed har jeg prøvet. Jeg må ikke have ret i noget, for de ved åbenbart alting.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, for det er noget der rammer mig hårdt!
Med venlig hilsen: Mig 🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Det er godt, du har haft overskud til at skrive, for det lyder ikke til at være rart hjemme hos dig lige nu.
Først vil jeg sige tillykke til dig med at du har fået hovedrollen i en musical. Jeg ved, det kan være super svært at komme med i en musical - super sejt!
Jeg kan godt forstå, du føler du bliver stresset af det derhjemme. Det vil alle, der føler sig overvåget, blive.
Det lyder meget voldsomt med dine forældre. Men jeg ved fra andre forældre, at det kan være rigtigt svært, når deres børn bliver teenagere og begynder at løsrive sig og have deres egen mening som noget helt naturligt, så holder forældrene godt fast, fordi de bliver utrygge. Det er selvfølgelig ikke i orden, men det er vigtigt, at begge parter inviterer hinanden ind i deres liv, så man som familie kan bygge trygheden op.
Jeg tænker, at det er vigtigt for dine forældre, at de kender nogle af dine venner, at du fortæller dem om, hvad du går og laver, at du fortæller sandheden altid, også selv om du måske ved at de vil blive sure, men det er en måde, at du står ved dig selv og det er vigtigt.
Jeg ved godt, du skriver, at du ikke kan snakke med dem, men det er meget vigtigt, at dine forældre forstår, hvad det gør ved dig, den måde de er på for, at de kan ændre sig. For det er ikke i orden, at du skal leve på den måde.
Kender du en voksen, som du har tillid til: En lærer på din skole, en fra din familie, en vens mor eller en helt anden, som kan hjælpe dig med at få snakket med dine forældre. Du kan bruge dit brev til os til at snakke ud fra. Det kan være en god støtte, det beskriver godt, hvordan du har det.
Måske er det hele alt for uoverskueligt, så kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen