Ensomhed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år,

Det lyder alt for hårdt, det pres du føler i forhold til at klare sig godt i skolen. Jeg kan rigtig godt forstå, at det er svært at føle, at man hele tiden skal være den bedste i klassen.

Det lyder som om, at dine forældre, har store ambitioner på dine vegne. Alle forældre ønsker det bedste for deres børn, men det skal selvfølgelig ikke være et stort pres at leve op til deres forventninger.

Jeg kan se på dit brev at du er en klog og velformuleret pige, så derfor tænker jeg at, det vil være rigtig godt, hvis du kan snakke med dine forældre om det pres du føler. Du skriver, at du ikke tør snakke med dem, og jeg kan godt forstå, at det er svært at skulle gøre og at det virker uoverskueligt. Jeg tænker dog også, at den følelse, du har kan stå i vejen for dine præstationer og gøre det sværere for dig at klare dig godt i skolen.

Hvis du kan få fortalt dine forældre, hvor nervøs og stresset deres forventninger gør dig, og måske få dem til at være mere støttende, når der er prøver osv. er jeg tror, at du vil kunne slappe mere af og få det bedre med skolen

Du kan evt. skrive et brev til dine forældre, hvor du forklarer dem, hvad deres høje forventninger gør ved dig og det som du kunne tænke dig i stedet? På den måde, behøver du ikke sige det direkte til dem, til at starte med.

Måske er det bedre, at du først snakker med din lærer om, at du føler dig presset fra dine forældre. Din lærer kan hjælpe dig, med at snakke med dine forældre - så I sammen finder ud af, hvad der er bedst for dig. Din lærer kan også snakke med dine foældre om, hvordan det går med dig i skolen - for det er jo vigtig at være tryg, så er det nemmere at lære tingene. På den måde, kan de måske få en større forståelse for, at de ikke "bare" skal have forventninger og presse dig til, at være den bedste i klassen - når du får det dårligt af det.

Jeg håber at du kan bruge ideerne og få snakket med din lærer og forældre om, hvordan du har det.

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.