Brev
Efterskole, men ikke råd?
Hej Børnetelefonen!
Jeg er en 15 årig pige som skal begynde i 9. klasse efter sommerferien og det er også helt fint.
Efter niende klasse vil jeg gerne tage 10 klasse, og vil gerne på en efterskole.
Men problemet er at mine forældre ikke har råd.. De bor sammen men deres indkomst er lav.
Jeg har altid ønsket at komme på efterskole, da det vil være rigtig godt til mig så jeg kan komme væk hjemme fra, stå på egne ben og prøve at savne min familie..
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og hvordan jeg kan komme på efterskole i tiende klasse…
Hilsen pigen der gerne vil på efterskole..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det skønt, at du har et ønske om at komme på efterskole. Mange andre unge fortæller, at det har været det bedste år af deres liv og selvfølgelig skal du kæmpe for at finde ud af om det kan lade sig gøre. Du har ret i, at det er meget dyrt at komme på efterskole, og at det derfor desværre ikke er alle unge, der har mulighed for det.
Jeg synes, at du skal tale med skolens uu-vejleder om dine muligheder. Det kan være han eller hun har kendskab til nogle regler eller metoder, der kan muliggøre din drøm.
For eksempel ved jeg, at nogle efterskoler giver ekstra nedsat kontingent så unge mennesker fra familier med lille økonomi også kan komme afsted. Du kan også sammen med dine forældre kontakte jeres kommune og høre jeres sagsbehandler om han eller hun kan hjælpe jer. Du og dine forældre kan også kigge på www.efterskole.dk Her kan du finde de forskellige efterskoler og der er mulighed for at taste dine forældres indkomst ind og se, hvad det vil koste for jer.
Endelig tænker jeg, at det er vigtigt, at dine forældre ved hvor brændende dit ønske er og prøv eventuelt sammen at ringe til de forskellige efterskoler, du finder interessante. Måske kan det være, at der sidder en forstander som kender en måde, hvordan det kan lykkes.
En ting mere vil være, at du kan søge et fritidsjob, så du har mulighed for også at spare op til at komme på efterskole - vil det være en idé for dig?
Jeg håber din drøm går i opfyldelse
De bedste hilsner
BørneTelefonen