Brev
Dont know what to do
Jeg har for et par år siden fået at vide at jeg har en bror men må ikke møde ham det gør mig virkelig trist og på en måde stresset hvad kan gøre??
14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Tusind tak for dit brev til Brevkassen, og for at dele dine tanker med os omkring din tvivl vedrørende din bror.
Sikke en nyhed at få, at man har en bror man ikke kender til. Gad vide, hvem han er.
Jeg gætter på, at din overskrift på brevet ”Dont know what to do” er et billede på, hvordan du har det lige nu, og her vil jeg rigtig gerne forsøge at hjælpe dig. Det er nemlig slet ikke rart at føle sig hverken trist eller stresset, så lad os sammen forsøge at finde ud af, hvad vi kan gøre for at hjælpe dig.
For et par år siden, fik du at vide, at du har en bror og jeg kan kun forestille mig, at det må sætte en masse tanker i gang hos dig. Hvem er han, hvad kan han lide at lave, kender han til dig. Er det mon tanker du kan genkende?
Måske du har nogle spørgsmål du søger svar på, eller blot ønsker at lære ham bedre at kende. Jeg kan i hvert fald sagtens forstå at det gør dig ked af det, at du ikke må møde din bror. Det fylder rigtig meget for dig, og derfor er det vigtigt at du får delt dine tanker.
Du fortæller i dit brev, at du ikke ved, hvad du kan gøre. Jeg får en fornemmelse af, at du ønsker at møde ham, men ikke helt ved, hvordan du kan få lov. Er det korrekt?
Jeg ved desværre ikke, hvem der for et par år siden fortalte dig om nyheden om din bror. Men en mulighed kunne være at fortælle vedkommende, din mor eller din far, hvilke tanker du gør dig omkring din bror. Måske du kunne fortælle, ligesom du skriver i dit brev til os, at det gør dig trist og en smule stresset ikke at kende til din bror.
Jeg ved, at det kan være en svær snak at tage hul på. Men jeg tænker, at det er en rigtig god idé at få talt med dem om, hvordan du har det.
Jeg kan forestille mig, at dine forældre kun vil dig det bedste og måske har sine grunde til, hvorfor du ikke må møde din bror. Men du har ret til at blive set, hørt og få sagt, hvad du har på hjertet. Der er ingen børn der skal gå rundt og føle sig triste eller stresset, og det er dine forældres ansvar at du har det godt og trives derhjemme.
Hvis det er svært for dig at tale om, kan det måske være en mulighed at vise dine forældre mit svar på dit brev. På den måde kan de se, at du er opsøgende og nysgerrig på at møde nyt et familiemedlem. Men de kan også se, at hele din situation omkring din ukendte bror går dig og fylder i din hverdag.
Jeg ved desværre ikke, hvorfor du ikke må møde ham. Men måske ved at vise dine forældre dit brev og mit svar herpå, at de kan fortælle dig hvorfor de mener, at du ikke må møde din bror.
Måske er dine forældre i tvivl om, hvordan de bedst taler med dig om din bror? Måske ved de ikke helt, hvordan de på bedst mulig måde tager hensyn til både dig, din bror og resten af familien? De kan tale med ForældreTelefonen (tlf. 35 55 55 57) om dette, hvis de ønsker at tale med en rådgiver om, hvordan de griber sagen an.
Nogle gange kan det også være rart at snakke med nogle andre voksne end sine forældre. Det kan være din klasselærer, eller en god vens mor. Hvis du føler dig tryg ved at dele dine tanker med dem, kan de måske hjælpe dig med at tage en snak med dine forældre sammen med dig. Hvis du ikke kender nogen, du er tryg ved, er du også altid velkommen til at ringe til os her på BørneTelefonen.
Jeg håber, at du føler dig lyttet til og kan bruge nogle af mine råd til at gå videre i din søgning mod din bror.
Jeg syntes, at jeg kan mærke, at du er klar til at få afklaring på mere viden omkring ham. Ellers ville du ikke have skrevet til os, og jeg tror på, at du kan tage hul på snakken med dine forældre.
Jeg sender dig mange varme tanker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen