Forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige

Tak for dit brev, hvor du rigtig fint beskriver det dilemma, som mange teenager oplever- nemlig , at man gerne vil prøve/afprøve nye ting og samtidig respekt for forældre og deres normer. Du er i gang med at gøre erfaringer, som skal være med til at forme dig som menneske.

For mange forældre er det svært at forstå at deres barn pludselig er blevet teenager. Ingen forældre er perfekte, men ofte prøver forældre at beskytte deres barn mod de ting, som de mener kan skade barnet eller gøre det ondt ved at sige nej til ting.

Bag din fine beskrivelse af din situation fornemmer jeg også et menneske, som trods afprøvning af fest, kæreste, drikkeri  også værdsætter sin mor. Kan det derfor være en mulighed, at du skriver nogle ting ned om, hvad du gerne vil, f.eks.: Være sammen med din kæreste, til fest, drikke øl og derefter laver nogle aftaler med din mor ud fra disse punkter. Hvor længe du og kæresten må være sammen, hvornår du skal komme hjem efter fest, hvor meget du må drikke, passe skolen osv.

Lav nogle klare aftaler f.eks. skal der ordnes lektier inden du er sammen med din kæreste, skal du gøre rent, vaske op eller andet for at komme til fest og vis, at du kan holde aftalerne. Det kan være en måde at vise, at du både tager ansvar for dig selv og at du også respekterer din mor.  Aftal evt. om de skal ændres efter en periode.

At få sat ord på det der frustrerer eller bekymrer kan til tider også give løsninger. Hvad tænker du om det?

Jeg håber, du kan bruge mine råd ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.