Brev
Død
Siden jeg var 7 år har jeg været bekymret, for min mor. hun er nemlig over-vægtig det samme med min far men er mest vervøs for min mor. Jeg har ikke en dag hvor jeg ikke tænker på det mindst 4-7 timer. er hele tiden bange for at min telefon ringer og fortæller min mor er død på grund af overvægtihed,
Jeg har endu et problem jeg tør ikke at sige til min mor at jeg er bange for det. vi kommer også ret tit op over at skændes, hun får heller ikke rigtig meget søvn 4-12 timer mest 4-6 timer. vil i ikke nok hjælpe mig :(?
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 10 år.  Tak for dit brev, hvori du beskriver din bekymring for din mor, som er overvægtig. Du skriver, at du har haft bekymringen i flere år. Og at du er bange for at miste din mor.  Jeg ved jo ikke om din mors helbred er dårligt pga. overvægten, eller om den er livstruende. Men det virker som om, du er overbevist om, at det er tilfældet. Jeg tænker på, om det mon er fordi du har hørt andre tale om det, eller er det din mor selv, der siger det? Har du mon set udsendelser i fjernsynet som handler om overvægtige? Grunden til at jeg stiller mig selv disse spørgsmål, er at det undre mig lidt, at et barn på din alder, har gået og bekymret sig så længe. Når både din mor og far er overvægtige, tyder det på, at I ikke spiser så sundt i jeres familie. Dine forældre får måske heller ikke nok motion. Den livsstil er der desværre rigtig mange familier der har, og børnene i familien kan også ende med at veje for meget.  Det kræver stor viljestyrke at ændre på det, og det kan kun lade sig gøre, hvis de voksne virkelig har lyst til det. Det kan også være nødvendigt at få hjælp, af f.eks. lægen. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at tale med din mor om det her. Du er måske bange for at gøre hende vred, eller ked af det. Din mor ved jo sikkert godt inderst inde, at hun ikke lever et sundt liv, men det er jo aldrig rart, når andre gør en opmærksom på det.  Men det kunne jo være, at din mor faktisk fik lyst til at gøre noget ved sit problem, hvis hun viste hvordan du har det, og at du faktisk er bange for at miste hende. Jeg synes altså, du skal fortælle din mor om din bekymring for hende. Mon du har mod på det? Du kan jo vise hende brevet, hvis du har mod på det. Eloler du kunne måske få nogen til at hjælpe dig med at sige det til hende? - Måske kunne din mormor(/ morfar hjælpe dig - eller også har du måske en voksen på skolen/ i klubben, som du kunne bede om hjælp til det?Jeg tror nemlig også, det vil være en god ide hvis du fik snakket med nogen andre om de tanker, du går og gør dig. Derfor vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde voksne, du kan snakke med. Venlig hilsen BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.