Brev
dårligt forhold
hey BB.
jeg er en 11(snart 12)årig dreng der har et rimeligt dårligt forhold til min mor.
vi kommer op at skændes næsten hver dag og jeg bliver rigtig stresset af det.
for et år siden fik jeg stillet diagnosen Autisme og siden da er det gået ned af bakke.
jeg mistede alle mine venner og året før var jeg blevet slået af min mor med en lampe(som viste sig at være et uheld) og det var nok der jeg mistede mit forhold til hende.
jeg har foreksempel arvet hendes hudfarve(hun er Inder) og hun siger hele tiden at jeg ligner hende. det er virkelig irreterene.
til gengæld har jeg et fantastisk forhold til min far og hans ny kæreste(min mor og far blev skilt for seks år siden)
men at min Mor og far blev skilt lige før jeg startede i skole har plaget hele min skole gang og mit forhold til min mor der er blevet en irreterene indelåget type
jeg håber virkelig at i svare. jeg har det ikke særlig godt.
hilsen M
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Tusinde tak for dit brev. Jeg synes det er så stærkt af dig, at du har styrken til at skrive herind.
Det er jo ikke meningen, at man skal blive stresset over at være sammen med sine forælre. Det lyder til, at stemningen ikke er god, og din mor måske godt kunne bruge lidt hjælp. Jeg ved ikke, om du er klar over det, men man kan få hjælp af sin kommune. Man kan faktisk ringe til dem og være helt anonym. Og så bede om lidt råd til hvad man kan gøre. Hvis de kommer med nogle gode forslag, så kan du jo fortælle hvem du er, og så kommunen måske hjælpe din mor. Hvad tænker du om det?
Det kunne måske også hjælpe, hvis du snakkede med din lærer om, hvordan du har det med din mor. Din lærer har måske set, at det er gået ned af bakke for dig. Og måske din lærer så vil holde et møde med din mor. For en ting er sikkert, det er ikke meningen, at man skal have det som du har det. Ens forældre skal jo passe på en. Så hvis din mor ikke kan passe så godt på dig lige nu, skal hun måske have lidt hjælp.
Hvor er det dejligt, at du har det super godt med din far og hans kæreste. Ved de mon, hvordan du har det, når du er sammen med din mor? Måske kunne du tale lidt med dem om det, så de kan hjælpe dig med at kontakte din lærer eller kommunen. For det lettere, når man ikke skal gøre det alene.
Du har fået en autisme-diagnose. Og det er jo også lige noget, du skal vænne dig til. Får du mon hjælp til det? Det er sådan, at din familie faktisk kan blive undervist i, hvad det vil sige at have et barn med autisme. Og du kan også modtage undervisning i, hvad det vil sige at have en autisme diagnose. Er dette mon noget, I som familie kan bruge? Her er det også kommunen, man skal kontakte. Det er dem, der har alle redskaberne til at sørge for, at I som familie får alt den hjælp, I skal bruge. Både når det gælder forholdet til din mor. Men også når det gælder en diagnose som autisme.
Jeg synes, det er så stærkt af dig, at du har styrken til at bede om hjælp. Det fortæller mig, at du kan mærke, hvad der er rigtigt og forkert for dig. At du så gerne vil have gjort noget ved det, der føles forkert, det viser at du vil kæmpe for din ret til at have det godt. Og du fortjener at have det godt.
Jeg håber rigtig meget, at mit svar kan hjæpe dig. Du er også altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen, hvis du skulle få brug for at snakke om, hvordan du har det.
Rigtig mange tanker fra
BørneTelefonen