dårlige forældre

Kære brevkassen

jeg har forældre som hver dag skændes og i dag var det at jeg hørte min mor råbe at min far slå hende og jeg løber så ud og ser hvad der forgår og da jeg så kom ud ser jeg min far kigge på min mor med køkkenrulleholder i hånden

jeg sagde “du skal ikke slå mor” men han ignorede bare mig og så tog jeg køkkenrullerholder ud af hånden af ham og sagde “ellers slår jeg dig”

men han lov som om jeg ingen ting var

han kiggede på mig og sagde “så slå mig” og sagde det igen og igen og jeg truede med at jeg vil ringe til politiet men han sagde bare du ikke skal blande dig ind i noget

og jeg føler mig bare så ubrugeligt at min mor bliver skillet ud og jeg ikke kan gøre noget

jeg har brug for hjælp

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med det her for det sket om og om og jeg vil gerne have det her skal stoppes

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev hvor du rigtig godt får beskrevet, hvor svært det er at være i din familie for tiden. Din far og mor skændes hver dag og din far har nu truet din mor med at slå hende. Du vil så gerne hjælpe hende når hun kalder på hjælp, måske du føler, at du vil beskytte hende. Du har prøvet at tage køkkenrulleholderen fra din far og at true ham med at slå ham og med politiet, men det hjælper ikke at gøre sådan. Din far stopper ikke, og du bliver i stedet behandlet som luft. Din far burde beskytte dig og din mor hvis der skulle ske noget, men sådan er det måske ikke lige nu i jeres familie. Det er utrygt at være i din familie, og derfor er det godt, at du ved, at der er brug for hjælp i jeres familie.

Jeg vil gerne fortælle dig hvilke rettigheder du har og hvilke muligheder du har, for at få det til at stoppe.

I Danmark har alle børn ret til at blive behandlet med respekt og at få omsorg og tryghed fra sine forældre. Det betyder, at dine forældre skal sørge for at du har det godt og er tryg derhjemme. Det er ikke trygt at være i et hjem med forældre der skændes hver dag og hvor din far truer med fysisk vold. Det er både psykisk og fysisk vold og det er ulovligt. Dine forældre har svært ved det lige nu, derfor har du og din familie ret til at få hjælp.

Du kan ringe til din kommune og fortælle dem, hvad der sker hjemme hos dig. Og du kan være anonym når du ringer bare for at høre, hvad de vil kunne hjælpe dig med. Hvis kommunen skal hjælpe, skal du på et tidspunkt fortælle hvem du er. For at ringe til anonym rådgivning i din kommune, skal du finde deres nummer på kommunens hjemmeside.

Du kan også ringe eller skrive til os på 116111, så kan vi hjælpe dig med at underrette - skrive til din kommune om, de ting der sker hjemme hos jer. Kommune har pligt til at hjælpe dig og undersøge, hvad der sker hjemme hos jer og finde ud af, hvilken hjælp kommunen kan hjælpe med. Hvis vi skal hjælpe med at underrette kommune, er det nødvendigt at du ikke er anonym. Det betyder, at vi kender dit navn og hvor du bor, så kommunen ved hvor der er brug for hjælp.

Du kan også få hjælp af en voksen fra BørneTelefonen - en bisidder, hvis du opgiver din anonymitet og vil tale med kommunen, se her hvad en bisidder er. Det kan du få ved at chatte, smse eller ringe til os 116111.

Jeg tror du har brug for hjælp fra en voksen. Er det uoverskueligt at kontakte kommune,  så kan din bisidder hjælpe dig, men du kan også tænke på hvilke andre voksne der er i dit liv, som du vil kunne tale med om det her. Det kan være en voksen i skolen, en anden voksen i familien eller en du kender fra din fritid uden for skolen. De voksne har pligt til at hjælpe dig, når du fortæller, hvad der sker hjemme hos dig. Mon der en voksen, du tænker vil være god at snakke med og kan hjælpe dig?

Hvis du en anden gang oplever at din far vil slå eller at han slår din mor, kan du med det samme ringe 112 og fortælle hvad der sker hjemme hos dig. Det er også muligt at ringe til den sociale døgnvagt i din kommune, det er alt for utrygt for dig at være i. Det kan vi også hjælpe dig med. Du er et barn på 14 år der ikke kan eller skal stoppe en voksen mand er voldelig. Din far har også mulighed for at få hjælp til at stoppe sin vold mod jer. Det kan ske gennem kommunen, men der er mulighed for at få hjælp hos www.dialogmodvold.dk Så ved du, at det også er muligt at stoppe med at bruge vold.

Du ønsker virkeligt at det her skal stoppes, og du beder om hjælp for at det kan ske. Du er modig, det kan jeg se når du forsøger at hjælpe din mor og går ud i køkkenet, du kan tage køkkenrulleholderen fra din far og du kan skrive herind til brevkassen. Det er så sejt gået og det er lige netop det mod, du nu skal bruge for at få hjælp fra andre voksne, enten en du kender, BørneTelefonen eller den anonyme rådgivning i kommunen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.