Brugt mine forældres kreditkort uden lov

Hej Børnetelefonen

jeg spiller en del spillet counter strike : Global offensive og jeg vil meget gerne ha noget sejt i det. men jeg får ik lov af mine forældre til det så jeg bliver self sur, og sniger mig ud i mine forældres pung tar kortet og bruger nogen penge et par gange.

beløbet kommer lidt over de 1000 og mine forældre opdager det. jeg har sagt det var mig og jeg sagde jeg nok skulle betale tilbage. jeg betaler så tilbage og jeg begynder pludselig igen jeg bruger bare flere og flere penge på spillet og kan ik lade vær.

min mor har opdaget det og siger jeg skal betale tilbage igen. jeg har et job hvor jeg får ca 1200+ om måneden, men dem tar hun de næste 2 måneder pga at jeg har brugt de penge der.

jeg kan ikke stoppe jeg har virkelig brug for hjælp så jeg ber jer hjælp mig 🙁 ved ik hvad jeg skal gør ;(

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14,

Du har indset det, netop det kan gøre en forskel. Du har brug for nogen der støtter dig her, og her skal du også yde en indsats overfor dig selv. Det er faktisk ret stærkt og viser også, at du sætter ærlighed højt i din familie.

Det lyder som om, det nærmest er en refleks, når du tager dine forældres kort og bruger deres penge...At du føler et så stort behov for at købe ting, så du ikke selv kan styre det. Jeg ved, at den måde spillene virker ind på én og de tilbud de hele tiden skubber ind i spillet, medvirker til det du og andre børn kommer til at gøre. Det er med til at få dig til at tro, at hvis du bare køber endnu en fantastisk ting, så bliver det endnu bedre at være dig. Det er spændingen i spillet og reklametricks,der får dig til at glemme de værdier og det du plejer at stå for. Det er det du skal samarbejde med dine forældre om. Kan du genkende noget af det jeg skriver til dig her?

Jeg tror, at dine forældre vil blive ved med at opdage, at du bruger deres kort og de vil blive ved med at bede dig om at betale tilbage. Det er en måde at øve sig i, at det du gør må du stå til ansvar for. Jeg tror, at der skal nogle aftaler til mellem dig og din forældre - de lyder til at kunne støtte dig i det.

Aftaler kan gå på, at når du mærker trangen dukker op, og du igen vil købe noget og tage deres kort, så skal du straks gå ind til dem og sige hvordan du har det - eller ringe/sms'e til dem eller lave noget rart sammen med dem, indtil du mærker at trangen er under din kontrol. Det kan også være at gå eller løbe en tur. Det du skal igang med, er at gøre noget andet end det du plejer at gøre (tage kortet), så du når at tænke det igennem og du styre, hvad der skal ske - med hjælp fra dine forældre. En ting som hjælper rigtigt meget er, at du sætter spilletiden ned fx max 1 time om dagen og laver en fast aftale om et beløb du kan bruge pr. måned. Så bliver du ikke fristet lige så længe og får tid til fritidsinteresser. Måske dine forældre kan hjælpe dig med at styre tiden?

Det er vigtigt, at du fortæller dine forældre, hvorfor du kommer til at bruge deres penge og hvilke følelser du får i kroppen, når det sker? Og en god snak om det, vil hjælpe dem til at forstå dig og med at styre den trang.

Jeg kan ikke vurdere, om du ligefrem har en afhængighed af Counter Strike, men jeg tænker, at du er i farezonen for at udvikle det. Derfor er det tid til at få talt med de voksne omkring dig om, hvordan du har det og komme igang med at lave aftalerne med dine forældre. De venner du spiller med, har det nok på samme måde og derfor kan I også hjælpe hinanden med ikke at købe ting og finde på noget andet sammen...

Jeg håber, at du får snakket med de voksne og få hjælp til at holde styr på dit spil og følelserne omkring det. Jeg fornemmer, at du gerne vil være ærlig og få styr på det igen.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.