Far i mit liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig pige

Jeg kan sagtens forstå, at du er ked af, at din far ikke ikke er i dit liv på den måde, som du kunne ønske dig det. Alle børn og unge har brug for begge deres forældre i deres liv.

Når ens forældre ikke lever op til deres ansvar som forældre, bliver man selvfølgelig ked af det og får lyst til, at græde.

Mange skilsmissebørn oplever på et eller andet tidspunkt, at blive skuffet – det kan være utrolig svært, at tilgodese alle partere hele tiden. Skuffelser er en del af livet, men skilsmissebørn skal ofte forholde sig til dette før deres klassekammerater.

Når de voksne vælger at gå fra hinanden er det en kæmpe sorg (lige som det er for børnene). Det kan være svært, at tænke klart hele tiden, når ens følelser er i oprør. Det er på ingen måde en undskyldning for forældrene, men det kan være en forklaring.

Det er helt naturligt og forståeligt, at du er bange for, at din mors kæreste også vil vælge dig fra. Skilsmisse gør noget ved ens basale tryghed og tager tid at indhente.

Det lyder rigtig dejligt, at din mors kæreste gerne vil lave “far ting” med dig – det er en rigtig god måde at lære hinanden at kende på. Jeg syntes, at du skal give ham en chance for at vise sig fra sin gode side.

Som du sikkert ved, findes der ingen garantier her i livet – så nyd dine oplevelser med ham, og glæd dig over, at I kan hygge jer sammen. Du kan evt. fortælle ham, at du har svært ved at give dig helt hen, fordi du er bange for at han afviser dig.

Jeg syntes, at du er ret sej, fordi du selv har fundet ud af den forbindelse der er mellem din far og det, at du har svært ved at have tillid til din mors kæreste – det er en super fin refleksion.

Er det mon noget som du kan tale med din mor om? Måske kender hun din far så godt, at hun har en ide til, hvordan du kan fortælle ham, hvad du føler.

Du kan også ringe til Børnenes Skilsmissetelefon her kan du vende dine tanker og følelser samt få gode råd.

Jeg håber, at du får nogle gode snakke og nogle gode oplevelser fremover med din familie.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.