Brev
Børnepenge
Hej
Jeg er en pige på 14
Mine forældre er skilt og min far betaler derfor børnepenge til min mor
Hele mit liv har min fars side købt hvad jeg har haft brug for tøj, sko, jakker, tasker, og meget mere og hvis jeg fx har brug for noget at spise eller at drikke så har jeg min fasters mobilpay som hun Sir jeg skal bruge vær gang jeg har brug for noget at drikke eller spise
Hun skriver eller ringer også nogle gange og spørg om jeg har spist eller om jeg er sulten hvis jeg så Sir nej så opfordre hun mig til at købte noget at spise
Min mor har nærmest aldrig købt noget til mig på et år uden at overdrive har kun måske købt en bluse eller en lille ting hvor jeg skulle plage hende hårdt eller have sagt det i flere måneder at jeg ville have den ting
Min faster og far og farmor har sagt til mig jeg burde sige til min mor at hun får børnepenge og hun burde bruge nogle af dem på mig og det ikke burde være min far der skal købe alt hvad jeg har brug for og at hun ikke engang køber sko eller jakker så jeg sagde det til hende men hun Sir “nej det skal din far købe det er mig som giver dig tag over hovede” og vær gang jeg nævner det bliver hun sur på mig og begynder at råbe af mig og sige jeg ikke skal blande mig i hvad der bliver brugt min børnepenge på
Mine forældre har heler ikke en super godt forhold så de kan ikke bare snakke om hvad der skal ske med min børnepenge men har stadig sagt til min far om han ikke kunne sige noget til hende da hun ikke ville lytte til mig de første gange sagde han jeg selv skulle prøve en ekstra gang da de jo ikke har et særligt godt forhold tilsidst endte det så med at han fik sagt at mine børnepenge burde gå mere til mig og det ikke hele tiden skulle være min far og min fars side der skal betale for mine ting og købe mine ting hun svarede så med at det skulle hun nok selv sørge for og de ikke skulle blande sig og at jeg har hvad jeg har brug for
Mit spørgsmål så er bare om er der kærv på hvad man skal bruge sine børnepenge på fx jeg ved min veninde for 1000kr om måneden af sin mor (Ik fordi jeg forventer det samme)
Men er der kræv på hvad pengene skal gå til eller er det rigtigt nok at min fars side skal betale for alt?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du står lidt i mellem dine forældre, som er uenige om, hvordan din mor skal bruge de børnepenge, som din far betaler. Økonomi er ofte en svær ting at få talt om på en ordentligt måde. Det kan skabe store skænderier. Jeg vil gerne dele et par ideer og forslag med dig til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at din fars familie betaler alting for dig også selvom din far betaler din mor børnepenge. Du fortæller også, at din mor ikke synes, at din far skal blande sig i, hvad pengene går til, når hun sørger for at give dig tag over hovedet. Der er nogle regler i loven om, hvornår den ene forældre skal betale børnepenge til den anden. Det er altså ikke noget din mor og far bare sådan bestemmer, men noget der er regler om.
Det er selvfølgelig rigtigt, at børnepengene skal bruges på dig, men hvis du bor hos din mor størstedelen af tiden, så betaler hun husleje, strøm, vand, mad og så videre for dig også. Der kan altså være udgifter, som man ikke lige kan “se”, eller som man ikke tænker over, men som koster nogle penge. Det siger jeg ikke fordi at din far nødvendigvis tager fejl, men blot for at minde dig om, at der kan være nogle ting, som man ikke kan vide, at din mor også bruger penge på, for at du har det godt. Giver det mon mening for dig?
Det lyder for mig som om, at du er kommet i en ret kedelig position i mellem din mor og far. Økonomi mellem forældre skulle gerne være noget, som de voksne står for og taler med hinanden om. Det er ikke dit ansvar om din mor bruger pengene på det ene eller det andet. Hvis din far er utilfreds med den måde din mor bruger penge på, så må han tale med hende om det.
Derfor tænker jeg, at du skal tage en snak med din far (og måske også din faster og farmor) og sige til dem, at du ikke har lyst til at diskutere penge med dem. Du kan sige til din far, at du bruger meget tid og energi på at spekulere i det med pengene. At det må de selv snakke om. Du har ikke lyst til at blive uvenner med din mor over det med pengene. Er det mon en mulighed for dig?
Jeg vil også oplyse dig om det der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af. fx det du beskriver omkring penge.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20600550. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.
Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, så vil vi rigtig gerne snakke det igennem med dig.
Du har været rigtig god til at beskrive din situation for os, så jeg tænker, at det er den styrke du skal bruge til at snakke med dine forældre om det igen. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen