Brev
Barberer ben?
Hej brevkasse
Jeg er en pige der fylder 13 til august som gerne vil barbere ben.
Jeg har spurgt min mor om hvornår jeg må og hun siger måske når jeg bliver 13 men at det så bliver vinter og bla bla og så sagde hun at jeg måske måtte få lov næste sommer.
Jeg syntes bare at det er lang tid plus at jeg så skal gå hele den her sommer med hår på benene. Jeg vil gerne indrømme at jeg nogle gange kan være lidt hurtigt fremme i skoene af min alder og har gået meget med mavebluser og lidt makeup i ca 1 år (det er min mor MEGET imod men jeg er ligeglad).
Jeg har faktisk uden at min mor ved det barberet det ene ben under knæet så at jeg kunne se forskellen på hårene nå de er vokset ud. Jeg ved ikke om det var dumt men gjort er gjort.
Det skal lige siges at jeg barberer mig under armene (hvilket min mor er okay med) og på min “lady part” kalder jeg den lige og det ved hun ikke. Så det er ikke fordi at jeg ikke kan finde ud af at barbere mig.
Mine spørgsmål er om det er normalt at barbere ben i min alder og om det er ok at jeg gør det bag min mors ryg.
Jeg føler mig smukkere af at gøre alle de her ting som jeg har nævnt og også mere selvsikker.
Hilsen R
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes det er lang tid at vente til næste sommer, hvis du bare har aller mest lyst til at barbere dine ben nu.
Du spørger, om det er normalt at barbere ben i din alder. Det er svært for mig at svare på. Jeg ved, at der både er mange på din alder, som så småt er begyndt at barbere ben, men jeg ved også, at der er rigtig mange, som venter noget tid endnu. Jeg ved, at der er mange som venter, fordi de ved, at hvis man først er gået i gang med at barbere ben, så er det svært at holde op med det igen, hvis man fortryder. Det er fordi, hårene kan føles lidt stikkende efter en barbering.
Du spørger, om det er okay at gøre det bag din mors ryg. Jeg synes, at det er bedst, hvis man ikke gør noget bag sine forældres ryg. Hvis din mor har sagt nej, så tænker jeg nemlig, at der må være en rigtig god grund til det. Måske ville det faktisk være rart for dig, at få hendes begrundelse for, at hun synes, at du skal vente.
Så i stedet for at gøre det bag din mors ryg, så kan du spørge ind til, hvorfor du ikke må. Det kan være, at hun faktisk har en rigtig god grund. Måske kan hun ikke selv lide at barbere ben? Måske synes hun selv, at hun gik i gang for tidligt? Måske er hun bange for at du fortryder? Hun synes måske også bare, at du er helt vildt skøn, som du er.
Jeg kan godt forstå, at du kan få lyst til at gøre det bag hendes ryg, hvis hun slet ikke vil give dig lov. Jeg tænker bare, at det vil være rarest for dig, hvis du ikke skal skjule noget for din mor, og hvis du også kan få hendes accept. Du skriver, at du er begyndt at gå med make-up og mavebluser, selvom hun er meget imod det. Måske føler hun, at hun er nødt til at passe på dig, så du ikke kommer til at skulle tænke meget over dit udseende med make-up, tøj og barbering?
Jeg tror, at det vil være godt, hvis du tager en snak med din mor om det hele. Hvis du har lyst kan du foreslå hende, at I kan gå på en slags kompromis. Du kan for eksempel sige til hende, at du nok skal lytte mere til hende og måske ikke gå så meget med make-up, hvis du til gengæld kan få lov til at barbere ben.
Du skriver også, at du føler dig smukkere og mere selvsikker af at gøre de her ting. Jeg har snakket med mange, som har det ligesom dig og derfor barberer deres ben. Men når mange gør det, så kan det også få én selv til at føle, at det er det, man skal gøre for at se godt ud. Måske kender du det?
Selvom der er rigtig mange, der barberer ben, er der også mange, som ikke barberer ben. Jeg tænker, at de har fundet nogle andre ting ved sig selv, som får dem til at føle sig smukke og selvsikre. Det kan for eksempel være, at de tænker, at de er rigtig gode til noget for eksempel en sport eller at lave noget hyggeligt sammen med andre. Det kan også være, at de synes, at de har nogle flotte øjne, noget flot hår eller et flot smil, så de ikke behøver, at barbere ben for at føle sig smukke.
Måske kunne du tænke over, om der ikke også er noget ved dig, som du synes er flot eller om der er noget, som du altid har fået at vide er flot ved dig. Det kunne måske hjælpe dig, hvis du ikke får lov til at barbere dine ben lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber, at du har mod på at tage en snak med din mor, så I måske kan finde et kompromis. Det er jeg nemlig ret sikker på er det mest rare og trygge for både dig og din mor.
Kærlig hilsen BørneTelefonen