Brev
Bange for min mor
Hej.
Jeg har haft nogle problemer tidligere med min mor, hvor hun tog fat i mig, og slog mig.
Jeg fik min første rigtige kærester i år 2014, det endte så i december måned. Jeg spurgte min mor om jeg måtte sove med ham. Det “måtte” jeg godt sådan næsten. Han skulle sove i et helt andet rum end jeg skulle.
Så fik jeg en kæreste igen. Og det sluttede så i april. Og ham måtte jeg heller ikke sove med. Og nu her i august, har jeg fået denne mest fantastiske dreng, som forstår mig 100 %
Jeg er 15 år gammel og går i 9’ende klasse. Her forleden var jeg hjemme ved min kæreste, hvor min mor og jeg har skændes. Min mor havde hentydet at jeg var en luder, men da jeg aldrig har været sex med nogen så kan jeg slet ikke være det.
Men da jeg kom hjem fra min kæreste kl. 22 ca. Så siger jeg hej til min mor. Hun peger så på stolen. Jeg går derind. Hun skælder mig, fordi hun har overhørt at jeg skulle se min kæreste spille fodbold. Men jeg havde sagt det til hende, men hun benægtede
Så gik jeg så, så siger hun. Så du vil have jeg lader dig og din kæreste gå i seng sammen. Så siger jeg. I seng sammen. Der er stor forskel på i seng og sove. Så siger hun ja. Så kommer min far ind over det? Og han plejer aldrig at komme ind over det, da han ikke tør at sige min mor eller mig i mod.
Også siger han at det fordi jeg skifter kæreste HELE TIDEN!! Han har på et tidspunkt prøvet at true min bror med at slå ham. Og der sagde han til min bror at han skulle “Passe på” og det sagde min far så også til mig
Så siger jeg det skal du fanme også. Så går jeg ned på toilettet, så banker han hårdt på og siger hvad skal jeg passe på med, så siger jeg. Ja hvad Skal jeg…
Men mening er at jeg er gammel nok til at sove med drenge. Jeg kunne forstå dem hvis jeg havde haft sex med utrolig mange, men jeg er jomfru.
Jeg har snakket med min veninde om det og vi tror at hun er bange for at jeg bliver voksen.
Håber at høre fra jer 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg er ked af at høre, at din mor tager fat i og slår dig. Det er ikke i orden, eller lovligt for den sags skyld. Det er også meget utrygt, at din far truer med at slå dig og din bror.
Det lyder som om, at I som familie har rigtig svært ved at snakke sammen uden at jeres temperamenter koger op, og tingene løber løbsk for jer.
Ud fra dit brev virker du som en pige der ved hvad du gerne vil, du kender dig selv og dine grænser godt, og du er god til at tænke dig om. Du lægger meget vægt på, at din kæreste er en person som virkelig forstår dig. Jeg forestiller mig, at det betyder, at du og kæresten taler godt sammen, sætter ord på jeres tanker når I er sammen, og respekterer hinanden som dem I er. Din relation til din kæreste lyder sund og rigtig dejlig.
Den situation jeg fornemmer du og dine forældre ofte havner I for tiden, med skænderier, trusler, bebrejdelser og nedsættende udtryk, viser mig en helt anden slags relation. En relation, hvor I ikke forstår hinanden, ikke taler sammen, ikke sætter ord på hvad I virkelig føler, og kommer til at misforstå hinanden og ikke helt respekterer hinanden. Jeg ved ikke om det er sådan du oplever det?
Det jeg tænker er, at din mor og far virker desperate og griber til vold/trusler, fordi de ikke aner deres levende råd om hvad de skal gøre. De har måske en stor bekymring over dig, som de ikke kan udtrykke? Kan det tænkes, at de fx er hunderædde for at du bliver gravid?
Hvis jeg har ramt ind i noget du kan genkende, så vil mit råd til dig være, at du overvejer at tage initiativ til at du og dine forældre (og måske også din bror) får snakket ordentlig sammen.
Virkelig får talt tingene igennem, uden at råbe og anklage hinanden. Selvom du er 15 år, så lever du stadig under dine forældres tag nogle år endnu, og jeres liv kan blive meget rarere for både dig og dem, hvis I kunne blive enige om nogle spilleregler og aftaler for hvordan I taler og er sammen som familie.
Når man kommer ind i en vane med skænderier, så ender man med et konstant højt konfliktniveau, samtidig med at INGEN får fortalt hvad de egentlig gerne vil have. Kun hvad de ikke vil have, hvad man ikke må (og hvor dumme de andre er). Den onde cirkel kan man faktisk bryde, hvis man vil. Målet med at sidde ned og tale sammen er, at I alle får lov til at fortælle hvad I savner og ønsker, uden at blive afbrudt. Det kan kræver at man få taletid, hvor ingen overhovedet må afbryde en i fx 5 minutter. Man må lytte og forsøge at forstå, hvad det handler om for den der har taletiden. Taletiden uden afbrydelser skal I alle have på samme vilkår. Tit bliver man overrasket over hvor små ting det i virkeligheden handler om at ændre!
Det er ikke let at være ”den voksne” som skal tage initiativet, det indrømmer jeg. Men jeg tror godt du kan klare det, for du har den power og motivation der skal til. Hvis du agerer som ”den voksne”, der beder dem pænt om at I holder et familieråd, så vil dine forældre måske også endelig forstå, hvor moden du faktisk er? Evt. kan du vise dem dit brev og/eller mit svar til dig, måske kan det sætte gang i snakken? Hvis det ikke lykkes, så håber jeg, at der er en anden voksen omkring dig, som kan støtte dig - det kan være en i familien, på skolen eller måske den anonyme og gratis rådgivning i jeres kommune.
Hvis du gerne vil have mere inspiration til hvordan du får talt med dine forældre, er du velkommen til at ringe til os på 116 111. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Mange tanker fra BørneTelefonen