Brev
Bange for at blive ludoman
Hej jeg er en dreng på nu 16 år,
jeg er for nogle måneder siden langsomt begyndt at spille på nogle rolette sider, hvor man kan indsætte sine items fra counter strike og så spille for sine items værdi.
Jeg ved udmærket er huset altid vinder, men alligevel bliver keg ved med at falde tilbage og spille. Jeg har ikke spillet for så meget, men jeg summen stiger for hurtigt.
Jeg har brugt for omkring 2000kr som jo er ting jeg har købt og så bare smidt væk, samt penge jeg har smidt direkte ind på siden.
Jeg er bange for at blive en seriøs ludoman, og så er jeg på den anden side også træt af at tabe de her beløb på 100kr om og om igen.
Min mor ved at jeg har spillet for ca 100kr men ikke mere og har lovet at det var det eneste som havde spillet for.
I perioder spiller jeg hverdag og taber også altid, selvfølgelig med vind ind i mellem men så tab igen.
Min mor på pegede også forleden at jeg er begyndt at opføre mig aggressivt og have en meget kort lunte, som jeg personligt mener kan være pga. Tabene.
Har super dårlig skyldfølelse når jeg bare ser mine forældre.
Ved ikke hvad jeg skal gøre. Er bange for st det udvikler sig til noget større..
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen. Dit brev viser, at du har stor selvindsigt. Du kan mærke, at din spilleadfærd har udviklet sig til problem.
Jeg fornemmer, at du gerne vil klare tingene selv. Men jeg synes du skal glemme alt om at være flov over, at du spillet pengene op, og i stedet fortælle dine forældre det samme, som du har skrevet til os. Mange unge i din alder begynder så småt at leve et liv adskilt fra deres forældre, og på den måde er det naturligt og fint.
Men for mange unge kan det være rigtig ensomt, at skulle klare alle problemer alene, uden støtte fra voksne. Jeg tænker, at det måske er der hvor du står nu? Det lyder som om, at din mor er god til at lægge mærke til dig og bekymrer sig om, hvordan du har det. Det vil sikkert være en stor lettelse for hende, at du betror dig til hende. Jeg tror, at dine forældres støtte og opbakning, kan få meget stor betydning for dig.
Du kan få hjælp på Center for Ludomani. Behandlingen er gratis, og du behøver ikke en henvisning fra din læge. Du kan læse mere om centret her https://ludomani.dk/. Her kan du også tage en test, og læse meget mere om ludomani.
Du er allerede nået meget langt ved at erkende, at det er svært for dig at styre. Du tager det alvorligt og ved, at det kan udvikle sig. Det er flot at du har haft modet til at skrive herind. Jeg håber, at du vil bruge dette mod til, at tale med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at få noget hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen