Brev
Arghhhh
Hej alle.
Jeg er en pige på 12 pr, som skal op i 7 klasse om 2 måneder.
Jeg har en masse problemer.
Jeg ville rigtig gerne gå med bh, men da jeg sagde det til min mor, var hun sådan: det kan jeg ikke lige tænke på lige nu.
Og da jeg spurgte om jeg en dag snart måtte prøve at barbere mig, talte hun uden om igen!!!!! Har 2 ældre søskende, og en af dem, gav mig 4 bh’er. Jeg prøvede dem og kunne godt passe dem.
Min søster hjalp mig med at stramme den ind, og sådan noget, og sagde at hun synes at jeg skulle spørger min mor først, hvis jeg gerne ville. Så jeg prøvede at spørger min mor, men hun taler uden om, og siger at vi kan snakke om det imorgen, men det sker aldrig.
Tror bare ikke at hun kan forstå at jeg bliver større.
Jeg går med make up til hverdag, og det har hun det fint med, men hun kan ikke tale om bh’er og sådan noget.
Ville virkelig gerne bruge bh. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre
Og har ikke et særlig tæt forhold til min mor, så har ikke lyst til at fortælle hende at jeg føler sådan her.
Håner virkelig at i ville hjælpe mig!- og især alle jer piger der læser dette her, fordi elsker at høre nogle andre piger også:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årig pige
Jeg tror du har helt ret i, at det handler om, at din mor ikke helt forstår at du bliver større. Måske handler det også lidt om, at hun ikke har lyst til at forstå det, tænker jeg...? Kan man forestille sig, at hun synes det er lidt ærgerligt at hun på en måde mister sin lille pige?
Hun ved jo godt, at du gerne vil gå med bh, og du har jo meget fint gjort hende opmærksom på det. Godt gået af dig!
Det er dejligt at høre, at høre at du og din søster har kunnet finde ud af det sammen. En eller anden dag vil du sikkert gerne have din helt egen, nye bh. Jeg ved ikke om du får penge til selv at købe dit tøj for, eller om din mor køber dit tøj for dig/sammen med dig? Hvis du har adgang til tøjpenge, så kan du tage din storesøster med ud på bh-shopping. I de rigtige undertøjsbutikker er der altid dygtige ekspedienter, som er uddannet til at hjælpe piger med at finde de helt rigtige størrelser på bh´er.
Husk i øvrigt, at du stadig vokser. Det gør dine bryster nok også, og bh´en skal så udskiftes. Hold øje med om den strammer for meget, for det må den ikke.
Hvis din mor skal med på shopping, så må du igen prøve at komme i dialog med hende. Jeg tænker, at du måske kunne vise hende mit svar her? Ellers kunne du prøve at skrive en sms. De er svære at ignorere. Måske kan du skrive, at du har forsøgt mange gange at spørge til bh og nu synes du, at det skal være - og måske, at du gerne vil have hende med eller din søster?
Du nævner også barbering, men jeg kan ikke lure om du mener barbering af dine ben, armhuler eller noget helt tredje? Hvis du er usikker på hvordan du bedst barberer dig, så spørg din søster, måske hun har erfaring med det, som du kan bruge. Der er virkelig mange gode råd om sikker barbering på nettet.
Held og lykke
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.