Brev
Arbejde
Hej Brevkassen,
Jeg er en pige på 16 år som det seneste stykke tid har arbejdet ved min far. Det er aldrig den bedste ide, men da jeg er en meget ‘lille’ person, er det hvad jeg kan rumme – og så alligevel ikke.
Det er som om at alt, hvad jeg gør ikke er godt nok – og så er det desværre ikke kun på arbejdet – det er ligemeget, hvad jeg gør, så er der bare altid en kommentar.
Jeg ved godt at man skal prøve sig frem for at få et ordentligt resultat, men synes ærligt ikke jeg får chancen. Det er som om han ikke forstår, at jeg jo altså ikke er professionel. Bare fordi jeg kan lidt mere med mit arbejde end det han kan, tror han straks jeg kan klare alt og på ingen tid.
Der har været en del diskussion om, hvorvidt jeg bare kune sige op eller ej, men det ønsker jeg jo ikke. Og nej, det er ikke kun for pengene at jeg arbejder. Men det tror han desværre. Og nej, jeg er ikke typen, der elsker at arbejde, men jeg hader det nu heller ikke ligefrem. Jeg kan bare ikke rumme for meget.
Som før nævnt, tror han at jeg kan det hele, hvilket jeg jo altså ikke kan. Jeg prøver og jeg prøver virkelig, men synes ikke han ser det som jeg gør.
Jeg har prøvet et par gange at sige, der er ting jeg ikke forstår eller godt kunne bruge lidt hjælp til at lave, men nej. Så bliver han i dårligt humør og er like “kan man for helvede ikke finde ud af noget selv”. Ja undskyld mig, men du kan da slet ikke finde ud af, hvad jeg bliver bedt om at lave.
For at være ærlig stresser det hele mig. Jeg kan virkelig ikke rumme det. Jeg har aldrig været god til at få en masse information og opgaver på én gang. Men sådan er det her. Det hele kommer på én gang og hvis jeg så noget tid efter spørger indtil det, bliver han igen like “amen, fatter du ikke at undersøge noget selv”.
Jeg føler faktisk nogengange at han er efter mig, hvis man kan sige det sådan. Og jeg tør ikke snakke med ham, for har mest af alt bare lyst til at smide håndklædet i ringen.
Jeg har lyst til at råbe af ham og jeg ved virkelig ikke hvad. For han forstår mig ikke og jeg føler heller ikke at han prøver.
Håber i kan komme med lidt hjælp til, hvad jeg dog skal gøre med ham, hehe.
Hilsen den frustrerede
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Du beskriver super flot, hvordan det er at arbejde for din far og jeg kan læse, at du har reflekteret så fint over din fars reaktioner. Stor respekt til dig for at læse, hvordan du kæmper og kæmper for at gøre det godt. Puha, det må være hårdt ind i mellem.
Jeg kan godt læse, at du ikke føler dig forstået, og det forstår jeg godt, for det er ikke altid sjovt at skulle arbejde for ens forældre.
Først vil jeg sige til dig, at det er sejt, at du har haft mod til at starte med et job hos din far, og at du har valgt at kæmpe for at ændre på arbejdsforholdene i stedet for at sige op - også selvom du har haft lyst. Jeg ved fra andre, der har haft arbejde hos deres forældre, at det kan være rigtigt svært.
Du er virkelig tydelig i dit brev omkring, hvad der ikke er godt for dig….Har du mon fortalt din far i en stille stund, hvad det gør ved dig, når han presser dig eller ikke accepterer dine grænser. Jeg tænker, det er vigtigt, at din far får besked på, hvad du føler for, at han kan begynde at øve sig i at ændre sig, for det er bestemt ikke i orden, at han opfører sig, som han gør. Det er vigtig at han også er en god leder for dig. Derfor er det godt at tale om og afstemme forventninger og rammerne for abejdet. Det kan være at du kan fortælle din far, hvad du har brug for fra ham som din leder/chef. Det kan være at du har brug for, at han er mere konkret i sine udmeldinger om arbejdsopgaven (hvornår, hvordan, hvor længe osv.)? Det kan være at han har brug for, at der er tidspunkter, hvor det er bedst at du spørger ham om din tvivl under løsning af opgaven. Måske vil det være godt at kalde ham ved sit navn på arbejdet og far derhjemme. For at lave en skelnen mellem hjem og arbejde?
Kunne du få hjælp af din mor til at snakke med din far? Jeg ved godt, at det kan være en svær snak at tage, og at din far måske også vil forsvare sig lidt, men jeg tror, det er vigtigt, at han få en chance for at ændre på sig. Det kan også være, at I skal snakke om, at der kan være andre muligheder for job til dig, som ikke er hos din far, hvis du har overskud til at tænke den tanke. Jeg tænker, at det er vigtigt, I passer på hinanden i familien, så ikke at arbejdsstemningen tages med hjem, for så kan I aldrig holde fri fra de dårlige stemninger, der kan opstå på arbejdet.
Du kan som en hjælp bruge dit brev og svaret at snakke ud fra, eller du kan skrive de ting ned på et stykke papir, der gør der ked af det og de ting, der presser dig. Det er godt at have som en støtte, fordi man nogen gange godt kan tabe fokus i sådan en snak. Jeg tænker, at det er vigtigt at din mor hjælper med at skabe en stemning, der ikke handler om, at det er skæld ud til din far, men handler om, at det lige nu ikke er godt for dig at være på arbejde hos din far med de opgaver, han presser dig til, og at han glemmer at anerkende dig for dit arbejde. Du har ligeså meget brug for anerkendelse som alle andre, selvom du er hans datter!
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod til at få en snak med dine forældre. Hvis det hele er for meget lige nu kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen