Brev
ADHD
Hej BB!
Lad mig fortælle lidt om mig selv, jeg er en pige som er 14 og som har adhd, det er noget som jeg lige her for en uge siden fået konstateret fra lægen. Helle min barndom har mine lære, familie og jeg bare troet at jeg var mindre klog og jeg bare blev hurtigere sur på alle!
Her den sidste uge hvor jeg ved jeg har det så synes jeg slet ikke at mine familie har været der for mig… Så jeg har haft det meget svært, det er bare i det heletaget meget svært formig at være der hjemme fordi min mor har fået en depression og angst så hun er hjemme 24/7 og min far han har en arbejdsskade så han er arbejder flex.
Hvergang min mor og jeg kommer op og skændes så føler jeg altid at min søster og far altid holder med hende, fordi hun er syg! Før hun blev sådan her så havde jeg det godt med hende, men efter er hun blevet sådan her så begynder hun at kritisere mig og ALTID starte negativ energi i huset.
Og min far har jeg altid haft det dårligt med ligesiden han slog på min arm da vi var på ferie fordi at jeg kaldte ham for “den”! Og min storesøster hun er bare den kedelige og kloge spadser som jeg taler lidt med og fester og drenge men jeg fortæller hende aldrig om hvad jeg laver til festerne fordi jeg ved at hun vil dømme mig og sikkert sige det til mine forældre! De eneste personer som jeg kan stole på er min besetveninde som der er den person i denne verden som jeg holder mest af!
Min mor flipper heletiden ud på mig når jeg går ind på mit værelse og låser døren fordi hun tror at jeg vil cutte eller begåselvmord, men så kan hun bare ladevær med at være sådan overfor mig! Jeg prøver virkelig at gøre hende glad og hjælpe hende, men jeg for aldrig noget tilbage hun skal altid råbe at jeg er uduelig og egoistisk og altandet efter mig, og selvfølgelig er der ingen som holder med mig eller hjælper mig! Og det som det bare ikke fatter er at jeg bare gerne vil være alene.
Jeg har talt rigtig meget med dem over det, så jeg har givet helt op med at sige det til dem, jeg er virkelig kommet til den ende at jeg bare gerne vil væk her fra..
Håber at i vil kunne forstå det og hjælpe mig!
Hilsen pige på 14.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er godt, at du skriver brev om din situation og godt, at du beder om hjælp. Alle børn har ret til at have det godt og til at føle sig trygge i deres familie. Sådan er det ikke lige nu for dig.
Du skriver, at du fik diagnosen ADHD for nylig. Når man får sådan en diagnose, har alle brug for at snakke det igennem med deres nærmeste. Det har du også haft. Men du oplever, at din familie ikke helt har interesseret sig for at tale med dig om det. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig overset og skuffet.
Måske er forklaringen, at dine forældre ikke har så meget overskud lige nu. Begge dine forældre er syge, og din lillesøster er også syg. Din storesøster lever sit eget liv, og der bliver slet ikke overskud til, at du får den gode opmærksomhed, som du har brug for.
Det er rigtig fint, at du har prøvet at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Det er nemlig det aller bedste, du kan gøre, når du har det svært. Desværre har det ikke hjulpet dig, og nu har du opgivet at sige noget til dem.
Jeg tænker på, om der er andre voksne, der har mere overskud til at lytte til dig. Det kunne f.eks. være en god lærer i skolen, et familiemedlem eller en venindes forældre? Nu hvor du har fået diagnosen ADHD, ville det være godt, at du og dine forældre fik en snak med din klasselærer om, hvad det betyder for dig i skolen. Hvis der skal være et møde om det, kunne du måske inden mødet snakke med din klasselærer eller en anden lærer om de problemer, du fortæller om i dit brev.
Det kan også være skolens psykolog, du kontakter og snakker med. Du kan spørge på kontoret, hvordan du kommer i kontakt med psykolgen.
Du skriver, at du gerne vil væk fra familien. Jeg tænker, at du forestiller dig en plejefamilie, et opholdssted eller lignende. Hvis en ung gerne vil væk fra sin familie, er det en sagsbehandler i kommunen, der skal snakke med familien og den unge om mulighederne. Du kan muligvis få hjælp fra en bisidder, hvis du ønsker et møde med socialforvaltningen. Men måske er det slet ikke nødvendigt. Måske er der nogle muligheder for, at du kan få det bedre ved, at der er nogen, der kan snakke med dig og dine forældre om problemerne. Sommetider kan det hjælpe, mere end man tror.
Måske kan du have glæde af at kigge på www.tabu.dk , der er en hjælp for unge f.eks. med ADHD. Her kan du læse, hvordan du kan hjælpe dig selv, og du kan læse om andre unge med lignende problemer.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen