Venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det. Det må føles helt uoverskueligt, at der sker så mange ting omkring dig, og det ikke lykkes for dig, at komme med. Hvor er det bare godt, at du skriver til os.

Det du beskriver har jeg hørt før. Det siger jeg kun for, at du ved, at der nogle gange opstår fælleskaber i skolen, der er meget svære at være en del af, men også stå udenfor.

Men jeg skriver det også for at fortælle dig, at det kan blive bedre – også selvom det ikke føles sådan lige nu.

Der er mange ting, der er svære. Du beskriver, at din trio er brudt op og du føler dig meget ensom. Du ser at de andre to er mere sammen og har fået venner andre steder. Men du føler ikke, at du må være med.

Når jeg læser dine beskrivelser, kan jeg godt forstå at du får den følelse. Det er helt tydeligt, at du kæmper. Men både sammen med trioen og de andre veninder føler du dig udenfor.

Du skriver også at resten af klassen ikke kan lide jer. Jeg får en fornemmelse af, at du også føler dig udenfor i forhold til dem. Er det mon rigtigt?

Når der er mange grupper i en klasse

I nogle klasser opstår der en kultur, hvor der er mange grupper. Nogle grupper kan måske være sammen på tværs, mens andre holder sig meget for sig selv.

Det lyder som om, at du tidligere har været i en lidt lukket gruppe. Den gruppe var måske både svær at være en del, men også svær at stå udenfor. Lad mig forklare dig, hvad jeg mener:

Når man i en gruppe, der taler om sig selv som værende populær, er det måske fordi man føler sig anderledes end dem, der er upopulære. For at være med i gruppen skal man måske se ud på en bestemt måde eller være på en bestemt måde. På den måde er der opstået en kultur, hvor der ikke er plads til alle.

Det kan faktisk føles rigtig svært at være en del af sådan en gruppe. Man kan blive bange for, at der bliver talt om én, når man ikke er der eller at man måske kan ryge ud af gruppen, hvis man gør noget bestemt. Måske du kan genkende det?

Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af nogle veninder, der faktisk behandler dig ret dårligt. De er med i en gruppe, hvor det er okay at holde gode veninder udenfor og endda sende billeder til dig, når du ikke er med. Derudover holder de hemmeligheder fra dig og giver dig generelt en grim følelse af at være upopulær og ensom.

Du ved det måske ikke endnu, men det behøver ikke være sådan. Man kan vende sig til at tingene er på en bestemt måde og måske tro, at alle venskaber er sådan. Men sådan behøver et venskab ikke at være!

Hvordan er et godt venskab for dig?

Måske du kan sætte dig ned og laver en liste over, hvordan du tænker at et godt venskab er. Det lyder på din brev som om, at du faktisk har mange tanker om det. Måske du har mod på det. Jeg kan starte listen for dig (ud fra dit brev):

I et godt venskab:

  1. holder man ikke hinanden udenfor
  2. inviterer man sine venner til ting

Måske du har mod på at skrive videre på listen? Jeg tænker nemlig, at det kan være en god idé, hvis du mærker efter om det faktisk er det her venskab, du ønsker.

Hvis du har brug for at kæmpe lidt mere for dine venskaber, kan du måske vise din ene gode veninde din liste. Det kan være I kan tale om den. Hvem ved, måske har hun det ligesom dig.

Jeg tænker faktisk også, at det er vigtigt at du fortæller hende, hvordan de får dig til at føle. At du på en måde siger fra overfor deres måde at opføre sig på. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært. Men husk på din liste og hvordan du synes gode venner skal opføre sig.

Måske det også kan være begyndelsen på noget nyt

Du har kæmpet så meget – det har jeg skrevet før. Så det kan også være, at du har mod på at prøve noget nyt. Måske du har mod på at finde ud af om der gemmer sig nogle gode venner i din klasse.

Jeg forestiller mig, at det måske føles meget skræmmende at skulle prøve at tale med nogle af de andre i klassen. Særligt hvis du føler, at de ikke kan lide dig.

Hvis man har været en lukket gruppe, kan andre omkring gruppen også godt føle sig udenfor. Jeg tænker på, at der måske er nogen i din klasse, der har følt, at det var svært at komme ind i jeres gruppe. Præcis ligesom du nu føler, at det er svært at bryde igennem til ‘den populære gruppe’.

Jeg kunne godt forestille mig, at der kunne være nogle i din klasse, der gerne vil være venner med dig, men måske tidligere har oplevet, at det var svært at bryde igennem til jer og derfor har givet op. Det ved jeg selvfølgelig ikke. Men måske er det derfor, du oplever, at de ikke inviterer dig til ting.

Måske denne video kan hjælpe dig med, hvordan du kan starte samtaler?

Du har ret til hjælp

Nu ved jeg ikke, hvordan du har det, men ofte fortæller andre unge, at de ikke har lyst til at få hjælp fra lærerne. Måske er der opstået en kultur, hvor de voksne ikke må hjælpe eller måske de har oplevet, at det gør det værre at bede om hjælp. Nogle beskriver også at lærere ikke altid tager dem alvorligt.

Jeg vil alligevel gerne fortælle dig, at din lærer faktisk skal hjælpe dig. Det er deres ansvar, at klassen er rar at være i. Og din lærer kan godt hjælpe dig uden, at de andre ved det.

Du kan for eksempel prøve at tale med din lærer om, at du gerne vil have hjælp til at komme tættere på nogle af de andre. Din lærer kan måske lave nogle nye grupper, så du kommer til at sidde sammen med nogle andre.

Jeg tænker også, at det er en god idé at dine forældre ved hvordan du har det. De tanker og oplever du har, må vokse sig rigtig store, når du går alene med dem. Måske kunne det være rigtigt rart, at nogle omkring dig vidste at du følte dig ensom og måske havde brug for et ekstra kram nogle dage.

Vi har samlet nogle tricks til, hvordan man kan sige det her. Måske det kan give dig det sidste skub, så du kan få den støtte og hjælp, som du har brug for.

Nogle gange kan jeg mærke på andre, at det føles som en fiasko, hvis man ikke er en del af den populære gruppe. Det kan måske føles som, at intet kan måle sig med at være en del af den populære gruppe.

Men måske du kan tænke, at den populære gruppe jo i virkeligheden også er den mindste gruppe. Tænk bare på, at der kun er to piger fra din klasse, der er med. Imens har resten af klassen måske et større fælleskab, som kan overraske dig og blive sjovt at være en del af.

Jeg håber, at jeg kunne give dig nogle idéer i mit svar. Du har gjort så meget allerede og vist, at du er villig til at kæmpe for dine venner. Derfor tror – og håber jeg også, at du vil bruge din kraft og dit mod på en måde, hvor du får det bedre.

Husk at du gerne må bede om hjælp! Måske du endda kan ende med at hjælpe mange andre, der også synes det er svært på skolen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.