Har det svært med det sociale i skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15 år

Hvor er det bare godt, at du skriver herind, da vi rigtig gerne vil hjælpe dig.

Først og fremmest virker det til, at du har en god fornemmelse for, hvordan dine problematikker begyndte tilbage i 7. klasse. Det lyder bestemt ikke rart, at du blev mobbet på din tidligere skole – men hvor er det sejt og modigt, at du valgte at skifte skole!

Det kræver meget energi at skulle starte et nyt sted, og det kan være særligt at være “den nye” i en klasse, hvor de andre har gået sammen i mange år. Måske du kan genkende den oplevelse?

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du faktisk selv forsøger at gøre en del for at komme ind i klassens fællesskab. Det er super flot, at du selv tager tager dette initiativ, særligt når du også nævner, at du har svært ved det sociale og ikke føler, du kan være dig selv. Jeg kan godt forstå, at det må være utrolig hårdt at have den følelse.

Derfor bliver jeg også glad, når jeg læser, at du har en håndfuld venner, som du holder af. Mon du kan snakke med en eller flere af dem om, hvordan du går og har det? Nogle gange kan det være rart at få sat lidt ord på de følelser, man har. Ligesom du også har gjort i forbindelse med dette brev.

Mobning kan sætte dybe spor og bidrage til dårligt selvværd, som du også selv nævner – og derfor tænker jeg på, om du mon har fået snakket ud omkring mobningen?

At snakke med nogen kan være en god måde at få bearbejdet sine følelser på, så de bliver lettere at håndtere. Det kan være, du kan snakke med nogen, du er tæt med – en ven, en forælder eller måske en lærer. Hvad tænker du om dette forslag?

Her på BørneTelefonen hører vi ofte fra unge, der ligesom dig kæmper med lavt selvværd. Det er noget, vi alle kan blive ramt af – og det kan påvirke vores hverdag på forskellige måder. Fx nævner du, at du bliver nervøs og begynder at stamme, når du snakker med dem fra din klasse.

På vores side har vi en række øvelser, som (måske) kan være med til at hjælpe dig til at arbejde med dit selvværd. Øvelserne kan findes på denne side.

Du skriver, at du snart skal starte på gymnasiet, og at du er bange for ikke at få nogle venner eller at finde et sted, hvor du passer ind. Hertil spørger du, om det er normalt at være bange for dette. Til det kan jeg sige, at du bestemt ikke er alene med de tanker! Mange af os kan genkende frygten for, om vi mon kommer til at passe ind og få nogle venner, når vi skal i gang med noget nyt.

Her tænker jeg, det er vigtigt, du husker på, at du ikke kommer ind som “den nye” igen – de andre fra din klasse vil være i samme situation som dig. Mon ikke, der også vil være en del af dem, som vil kunne se sig selv i de tanker, du også har.

Sejt at du har valgt at række ud efter hjælp ved at skrive et brev herind. Det viser, at du stadig har et håb inde i dig om at få det bedre. Det er en kæmpe styrke!

Jeg håber, at nogle af mine råd kan bruges, og at du får det bedre i din klasse. Det fortjener du bestemt! Al held og lykke med den sidste del af folkeskolen og med din gymnasiestart.

Hvis du har brug for at snakke omkring hele situationen med en person anonymt, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.