Brev
Trist uden grund
Hej Børne telefonen.
Jeg er en dreng på 12 år der har det f*cking godt i skolen og der hjemme.
Jeg har gode venner, en god familie alt er bare perfekt, men når jeg ikke rigtigt laver noget altså bare sidder og spiller alene bliver jeg tit trist, men jeg ved ikke hvad jeg er trist over.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år.
Det er meget normalt, at man kan være trist en gang i mellem, uden der egentlig er nogen årsag. Det tror jeg alle mennesker prøver på et eller andet tidspunkt. Så det er helt normalt at være trist sommetider.
Det kan være rigtig irriterende at være trist og især, hvis man ikke ved, hvorfor man er det. Måske er det når du sidder alene, du bedre kan mærke dine følelser? Hvis du er sammen med andre det meste af tiden, kan man godt komme til at føle sig lidt trist. Måske mærker du det som at være trist? Måske kan det også være, når der er ro til dig og til at tænke efter, at du mærker andre følelser end når du er sammen med nogen? Man er lidt stille med sig selv - og det kan også være rigtig godt at være det.
Måske kan du prøve at tænke over, hvor tit du føler dig trist. Er det en gang hver anden måned eller er det hverdag, at du føler det?
Du skriver, at du har en rigtig god familie. Jeg synes, at du skal fortælle dine forældre, at du nogle gange føler dig trist. I kan måske sammen finde ud af, hvad årsagen er. Hvis der er en, det er der nemlig ikke altid.
Ofte kan voksne, som kender én rigtig godt, stille nogle gode spørgsmål til én. En samtale med nogen man kender godt, kan godt hjælpe én til at finde ud af, hvorfor man har det som man har. Det kan ligesom sætte nogle lidt andre tanker i gang og pludselig kan det give mening for en selv. Det kan også være dine forældre har nogle bud på, hvorfor du føler dig trist indimellem.
Jeg håber, at du får snakket med dine forældre. Og hvor er det dejligt, at du har nogle gode venner, dem vil du helt sikkert også godt kunne snakke med det om.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.