Brev
Hjælp
Min lærer siger hele tiden jeg har brug for hjælp så hun ringede altid til min mor og sagde jeg havde ADHD så hun sagde jeg skulle havde en kontaktperson hun tvang mig uden at fortælle min mor det og hun hentede skolepsykologen for at snakke med mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Det lyder som om, at du føler, at din lærer gør ting henover hovedet på dig, uden at din mor har godkendt det.
Og det virker også som om, at du ikke føler dig tryg ved det – eller helt forstår hvorfor. Det må ikke være særlig rart. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig utryg.
Jeg er sikker på, at din lærer gør det i bedste mening. Hun er nok overbevist om, at du har brug for en form for hjælp, som hun ikke kan give dig.
Hun burde selvfølgelig tale med dig om det, så du ikke skal føle dig utryg ved de ting, hun sætter i gang.
Måske har hun allerede talt med dig? Måske synes hun, at det er svært at tale med dig?
Når man er voksen, ved man godt, at der er ting, man ikke er ligeså gode til som andre.
Det kan være derfor, din lærer hentede skolepsykologen. Simpelthen fordi hun ved, at der er ting, skolepsykologen er bedre til end hende selv. Det kan fx være at tale med børn om nogle bestemte ting.
Du skal ikke blive bange for skolepsykologen.
Samtaler med ham eller hende er nemlig udelukkende ment som en hjælp.
Det er ikke en straf eller en måde at fortælle dig, at du ikke er god nok. For det er du!
Derimod kan der godt være nogle ting, som dine lærere ikke er gode nok til. Derfor henter de hjælp hos eksperterne. Og det er blandt andet skolepsykologen.
Hvis en lærer oplever, at en elev har det svært med nogle ting, så har han/hun faktisk pligt til at hjælpe.
Det er dog ikke altid, man oplever det som en hjælp, når voksne pludselig gør alt muligt for én.
Derfor synes jeg, at du skal fortælle din lærer, hvordan du har det med situationen, for det kunne godt lyde som om, at det ville være en god idé lige at få talt sammen om det hele.
Jeg tror, at det kunne give dig lidt ro på, så du ikke skal gå og være utryg længere.
Det vil selvfølgelig også være en god idé at tale med dine forældre om.
Du skal i hvert fald ikke gå og føle, at du har fået et stempel i panden, som der står ADHD på.
Hvis du rent faktisk har ADHD, så er det selvfølgelig vigtigt at finde ud af, om du har brug for hjælp på en bestemt måde.
Og hvis du ikke har ADHD, så skal din lærer ikke gå og tro det. Derfor kan det være en god idé at få det afklaret.
Til sidst vil jeg fortælle, at du er meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig.
Du kan ringe på 116 111. Det er gratis, og du er anonym. Vi kan ikke se dit nummer, når du ringer.
Det er også muligt at chatte med en rådgiver. Du bestemmer selv. Vi vil i hvert fald rigtig gerne tale med dig, hvis du har brug for dét.
Kunne det være en ide, at vise din mor eller far det, vi to har skrevet til hinanden? Så kan de også se, at de er velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Vi kan give dine forældre forslag til, hvordan de kan tale med din lærer om, hvordan du oplever det hele.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen