Brev
Totalt forvirret
Hej! Jeg er en 16 årig dreng. Jeg er totalt forvirret for tiden, hvilket sikkert er meget normalt i min alder men alligevel..
Jeg har haft to drenge kærester på ret kort tid, altså selvfølgelig ikke på samme tid, men i ved hvad jeg mener.. Ham som jeg er helt vild med har fornylig sagt han kun vil være venner, okay, endnu et nederlag. Der er også en pige.. er nok ved at være lidt forelsket i hende, hun er en af mine gode veninder, men hun tror kun jeg er til drenge, ved ikke hvordan jeg skal sige det til hende.. at jeg er ret vild med hende.. På den anden siden vil jeg gerne bare blive voksen, så jeg kan flytte til udlandet helst, og bare droppe kærester for altid, bare leve livet selv og som jeg vil, selvom jeg nu gerne vil have børn engang = problem.
Føler mig også ret ensom, og synes jeg i den senere tid bare har været træt af det hele, og har haft lyst til bare at stikke af. Ved ikke hvad jeg gør.. har grædt mig selv i søvn 4 dage indtil videre i den her uge…
Hilsen den forvirrede 16 årig :-S
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, Tak for dit brev. Som du selv skriver, er det ikkeså unormalt at føle sig forvirret i din alder, men det kan nogen gange være svært at vide, hvad der gør en forvirret.. Jeg synes, at du beskriver den følelse meget fint. Det lyder som om, at det for dig både handler omseksualitet, kærlighed og det med at være halvt barn/ halvt voksen.. Er det mon også det, du tænker?De fleste mennesker gennemgår en periode i deres seksualitet, hvor de kan være i tvivl, om de er til piger eller drenge, andre ved med sikkerhed, at de kun er til det ene køn og andre igen er til begge køn.. Det lyder på dig, som om du lige nu har lyst til at kunne være kæreste med både piger og drenge? Og det er jo fuldstændig op til dig! Men som du siger, kan det være svært at forstå eller forklare til dem i din omgangskreds, som tror, at du kun er til drenge..Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du måske er lidt splittet i hvad du godt kunne tænke dig? På den ene side lyder det på dig,som om du godt kunne tænke dig en kæreste og på den anden side, drømmer du om et liv uden kærester i udlandet.. Og samtidig tænker du også på, at du gernevil have børn og det kan være svært uden en kæreste.. Jeg tænker, at det er de helt store overvejelser du er i gang med lige nu, og det kan virke meget overvældende, selvom det jo heldigvis ikke er sådan, at du behøver at træffe et valg nu, som så binder dig resten af livet... I din alder er der mange som er optaget af at finde ud af spørgsmål som: hvem jeg? hvad er mine styrker og svagheder? er der måske nogle sider af mig selv jeg gerne vil ændre på? Det er alt sammen spørgsmål, vi kan bruge rigtig meget både bevidst og ubevidst energi på. Måske er det sådanne nogen tanker, som du er optaget af iøjeblikket?Når man er i perioder, hvor det er de store tanker og følelser, som fylder meget, kan følelsen af ensomhed eller uoverskuelighednogen gange dukke op. Måske føler vi, at det kun er os, der har det på den måde eller måske har vi ikke lige lysten til at dele det med nogen, da det kan være svært at skulle sætte ord på sådanne tanker og følelser overfor andre.. Men trods det, at det kan være svært at formulere det overfor en anden, så oplever mange, at når de først får sat ord på overfor en person de stoler på, så bliver følelsen af ensomhed mindre.Tror du det kunne være rart for dig at dele dine tanker med en du stoler på? Nogen gange er der en særlig ven eller veninde, som man taler godt med.. Andre har en særlig god lærer eller familiemedlem, som de stoler på og taler godt med.. Er der mon én som du har lyst til at åbne dig for? En anden mulighed kunne være at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af rådgiverne om, hvordan du har det lige nu.. Tror du det kunne være en idé for dig?Jeg håber, at du synes at nogle af mine tanker om din situation, er brugbare. (Og ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen!)De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.