Jeg føler mig fravalgt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17,

Hvor er det godt du skriver herind! Det er ikke rart at gå og føle sig ensom.

Jeg forstår godt, hvor svært det kan være, når en person, som du følte dig tæt på, pludselig virker mere interesseret i et andet venskab. Det kan føles som om, at man er blevet valgt fra, og det kan virkelig gøre ondt.

Desværre oplever de fleste af os sådanne situationer på et tidspunkt i livet, og det er fantastisk, at du søger råd om, hvordan du kan håndtere det.

Jeg kan forestille mig, at det gør ondt, især hvis du har haft lignende oplevelser tidligere i 10. klasse. Det kan påvirke ens selvværd og troen på sig selv, når man føler sig udenfor og ser, at ens venner er mere interesseret i andre.

Det er almindeligt at føle sig ensom i perioder, da vi som mennesker søger tilknytning og tilhørsforhold. Når man føler, at man har fundet en god ven, og de pludselig virker mere interesseret i en anden, kan det være smertefuldt og udløse frygt for at blive valgt fra.

Du kan læse rigtig mange lignede breve i vores Brevkasse, hvor vi har en helt kategori om ensomhed. Det er nemlig alment menneskeligt, at være og/eller føle sig ensom i kortere eller længere perioder i sit liv.

Samtidig virker det også lidt til, at du kan komme i tvivl om, hvad der foregår. For du mærker også, at du det virker positivt, når du går med dem og er med.

Du spørger om hjælp til, hvad du skal gøre

Du er i tvivl om hvordan du skal håndtere det. Og det kan jeg virkelig godt forstå. Ud fra det du beskriver synes jeg det lyder til, at du har håndteret det super godt!

Du viser interesse, følger med og du har spurgt ind til dine veninder. Det tror jeg er vigtigt!

På den måde kan de også føle, at der er plads til deres venskab, og det lyder også til du egentlig godt kan rumme det de har sammen, selvom du selvfølgelig gerne vil kunne føle dig venner med hende din jævnaldrene veninde. Det forstår jeg godt.

Måske kan du overveje at tale med din veninde om dine følelser, hvis du føler dig klar til det.

Nogle gange kan folk blive så fokuseret på en ny venskab, at de ikke er opmærksomme på, hvordan det påvirker andre. Ikke fordi andre ikke er gode venner, men fordi de måske er blevet lidt venneforelsket. Har du hørt om det før?

Venneforelskelse er lidt ligesom en rigtig forelskelse. Den fylder særligt meget i starten af en relation, fordi man nærmest ikke kan få nok af den anden. Men med tiden kan venneforelskelsen lægge sig igen.

De to piger lyder, som om de er i den fase lige nu.

Derfor kan det virke, som om de ikke lægger mærke til, at du føler dig udenfor. Måske er det, fordi de er nye venner og derfor meget fokuseret på hinanden.

Men det betyder ikke, at de ikke ønsker at være venner med dig. Tværtimod ser det ud til, at du kan have gode oplevelser med dem, når I er sammen og du ikke føler dig ensom – og det er måske rigtig vigtigt, at du holder fast i den oplevelse også!

Måske kan du fortælle dem lidt om hvordan du havde det i 10. klasse?

Det kan være, at du skulle dele dine oplevelse med dem, så de også ved, hvor meget energi du bruger på, at være med og tænke over jeres venskab. Har du mon mod på det?

Hvis de ved det, er det måske også lettere for dem, at åbne øjnene for dig og alt det gode I har, når I er alle 3/5 sammen.

Jeg kan godt forstå, hvis der også er vokse en frygt ud af dine oplevelser fra 1o. klasse. Stod du foran mig, ville jeg nok have haft lyst til at give dig et stort kram. For har man følt sig ensom i et helt år, kan det være rigtig svært at ryste af sig.

Men jeg har bare sådan lyst til at fortælle dig, at jeg ser så meget styrke i den måde du takler din ensomhed på.

Den måde, du ikke giver op, men fortsætter med at gå med og tale med dem, du gerne vil have i dit liv. Det håber jeg virkelig, at du vil fortsætte med. Med tiden tror jeg på, at det så også vil blive lettere for dig!

Lad os også lige se på nogle andre måder, hvor du måske kan håndtere det på:

  • Overvej at tage initiativ til sociale arrangementer for jeres gruppe eller måske endda jeres klasse.
  • Måske kunne det være en idé at tale mere med de andre i klassen? Måske er der nogle ældre elever i gruppen, der har noget at byde på, eller andre, der føler som dig?
  • Du kan også overveje at kontakte en studievejleder, da de er der for at sikre, at de studerende trives, hvilket er vigtigt i løbet af HF.

Giv ikke op! Ofte bliver skolen en stor del af ens sociale liv som ung, men der er også muligheder for at finde nære venskaber andre steder.

Det er rigtig rart at føle sig inkluderet og som en del af fællesskabet, men måske du skal kigge efter de tætte venskaber andre steder også?

Det kan hjælpe at finde fællesskaber hvor man har naturlige fællesinteresser. Fx starte på et hold på Ungdomsskolen, til en sportsgren eller anden aktivitet i fritiden. Kunne det måske være en ide?

Jeg håber, at mine tanker og råd hjælper dig med at føle dig mindre ensom. Du viser tydeligt i dit brev, at du er en velformuleret og selvreflekteret ung kvinde. Jeg er sikker på, at dine evner vil tjene dig godt i livet.

Endnu engang tak for dit brev, og jeg håber, at du finder vej til en god samtale med dine søde veninder og på den måde føler dig mere inkluderet i venskabet.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.