Jeg har brug for hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver herind til BørneTelefonen. Det mener jeg, fordi det er vigtigt, at vi ikke går alene med vores problemer.

Jeg er klar over, at det er virkeligt hårdt at være dig. Ulykkelig kærlighed gør bare rigtig ondt!

Jeg lover dig, at det går over og, du bliver glad igen.

Det er umuligt at forestille sig, når man er midt i savnet og alene ønsker, at få sin kærlighed tilbage.

Men det er sandt – ulykkelig kærlighed bliver med tiden mindre og mindre.

Du fortæller, at du ikke har andre end ham.

Jeg er nysgerrig for at høre, hvad du laver?
Det spørger jeg om, fordi jeg håber, at der er nogle, som du kan få tillid til og opnå venskaber med.

Det tomrum, som du oplever, skal rigtig gerne fyldes lidt op af nogle andre mennesker. Ikke mennesker, som du skal elske. Men mennesker, som får dig til at smile eller tænke på noget andet i bare to minutter til at begynde med.

Selv om du elsker ham, er det rigtigt af ham at slippe dig fri.

At lave sammen med et menneske, som er misbruger er al for hårdt. Jeg kan godt læse, at du gerne vil være ved hans side og hjælpe.

Problemet er, at det lyder han ikke klar til.

Og det virkelig hårde er, at selv om han siger, han elsker dig. Så er hans misbrug stærkere end kærligheden til dig.

Det er barsk – men desværre er det sandheden.

Pårørende til misbrugere bliver frustrerede over, at de ikke må eller kan hjælpe. At misbruget har så megen magt.

Det har tusindevis af mennesker desværre måttet erkende.

Jeg synes to ting.

For det første tror jeg på, at hans elsker dig og ville ønske, at det var anderledes. Derfor skal du huske på, at du er en ung kvinde, som er elskelig og værd at elske.

Tag det med dig – at du har oplevet kærligheden.

Det kommer du til igen!

For det andet, så synes jeg, at du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er fordi, jeg tænker, at det vil være godt at tale med en om, hvad har du af muligheder for at finde gode venner.

Det kan jeg desværre ikke rigtig råde dig omkring, fordi jeg ikke kender til, hvor du færdes i din hverdag.

Jeg tror på, at der en ny kærlighed til dig, når en dag, du er klar til at opsøge den.

Og jeg synes, at din ekskæreste har vist dig, at han passer på dig ved at holde dig ude af hans liv. Det kan lyde som en underlig måde at vise sin kærlighed på, men kærligheden er så mange ting.

Jeg vil til slut sige, at du også kan få samtaler her, hvis du har brug for at tale med nogen, der ved, hvordan det er at være pårørende til en stofafhængig person.

De bedste ønsker for dig – og et håb om, at du ringer til BørneTelefonen og taler om din ensomhed.

Venlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.