Brev
Jeg føler mig fravalgt
Hej
Jeg er en pige på 17 år, og jeg er lige startet på HF.
Jeg har haft en god start og fandt en gruppe mennesker, jeg klikkede godt med. Vi er fem i gruppen, men da det er en HF, er to af dem lidt ældre end de to andre og jeg.
Jeg var egentlig blevet rigtigt gode venner med den ene af de to piger på min egen alder. Vi havde det hyggeligt i skolen, og vi var altid sammen i pauserne.
For en uge siden går jeg hjem fra skole med en fornemmelse af, at det havde været en dårlig dag. Jeg havde følt mig lidt overset og udenfor. Jeg kommer til en konklusion om, at det sikkert ikke er noget, og jeg skal vente og se, hvordan det så ud om mandagen.
Hele denne her uge har jeg haft det ensomt, og følt mig meget valgt fra af min veninde. Min veninde er nemlig blevet mega gode veninder med den anden pige i vores gruppe på vores alder. Meget bedre veninder end vi egentlig nogensinde havde været.
Det var kommet lidt ud af det blå. De har taget hjem til hinanden efter skole og har i pauserne snakket om den serie, de har set sammen. I starten prøvede jeg bare at spørge ind til det så jeg følte mig inkluderet, men det er bare svært at blive ved med at spørge ind til det samme om og om igen. De går hele tiden på toilettet sammen og er derude i lang tid.
Jeg har jo intet problem med, at de går derud sammen, men når jeg sidder og snakker med dem, og de så går derud sammen, ville jeg ønske, at jeg blev spurgt. I dag var vi på tur og jeg var vildt nervøs. Jeg vil bare gerne sidde sammen med dem i bussen, men vi kom sent ind i bussen, og de satte sig sammen, og så blev jeg nød til at sætte mig alene lidt længere væk.
De andre to i min gruppe er jo lidt ældre, og det har jeg ikke noget imod, men jeg satte virkelig pris på at der var en der var på samme alder som mig.
Sidste år gik jeg i 10. og blev også valgt fra på samme måde og havde egentlig ikke nogen rigtige venner hele året.
Jeg er bange for, at det samme sker igen. Jeg har virkelig prøvet at bare gå hen til dem, når de sad og snakkede. Når de lavede noget i skolen sammen har jeg også altid gået hen til dem og været med.
Jeg synes jo de er mega sjove og søde, når det ikke er jeg føler mig udenfor, så jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17,
Hvor er det godt du skriver herind! Det er ikke rart at gå og føle sig ensom.
Jeg forstår godt, hvor svært det kan være, når en person, som du følte dig tæt på, pludselig virker mere interesseret i et andet venskab. Det kan føles som om, at man er blevet valgt fra, og det kan virkelig gøre ondt.
Desværre oplever de fleste af os sådanne situationer på et tidspunkt i livet, og det er fantastisk, at du søger råd om, hvordan du kan håndtere det.
Jeg kan forestille mig, at det gør ondt, især hvis du har haft lignende oplevelser tidligere i 10. klasse. Det kan påvirke ens selvværd og troen på sig selv, når man føler sig udenfor og ser, at ens venner er mere interesseret i andre.
Det er almindeligt at føle sig ensom i perioder, da vi som mennesker søger tilknytning og tilhørsforhold. Når man føler, at man har fundet en god ven, og de pludselig virker mere interesseret i en anden, kan det være smertefuldt og udløse frygt for at blive valgt fra.
Du kan læse rigtig mange lignede breve i vores Brevkasse, hvor vi har en helt kategori om ensomhed. Det er nemlig alment menneskeligt, at være og/eller føle sig ensom i kortere eller længere perioder i sit liv.
Samtidig virker det også lidt til, at du kan komme i tvivl om, hvad der foregår. For du mærker også, at du det virker positivt, når du går med dem og er med.
Du spørger om hjælp til, hvad du skal gøre
Du er i tvivl om hvordan du skal håndtere det. Og det kan jeg virkelig godt forstå. Ud fra det du beskriver synes jeg det lyder til, at du har håndteret det super godt!
Du viser interesse, følger med og du har spurgt ind til dine veninder. Det tror jeg er vigtigt!
På den måde kan de også føle, at der er plads til deres venskab, og det lyder også til du egentlig godt kan rumme det de har sammen, selvom du selvfølgelig gerne vil kunne føle dig venner med hende din jævnaldrene veninde. Det forstår jeg godt.
Måske kan du overveje at tale med din veninde om dine følelser, hvis du føler dig klar til det.
Nogle gange kan folk blive så fokuseret på en ny venskab, at de ikke er opmærksomme på, hvordan det påvirker andre. Ikke fordi andre ikke er gode venner, men fordi de måske er blevet lidt venneforelsket. Har du hørt om det før?
Venneforelskelse er lidt ligesom en rigtig forelskelse. Den fylder særligt meget i starten af en relation, fordi man nærmest ikke kan få nok af den anden. Men med tiden kan venneforelskelsen lægge sig igen.
De to piger lyder, som om de er i den fase lige nu.
Derfor kan det virke, som om de ikke lægger mærke til, at du føler dig udenfor. Måske er det, fordi de er nye venner og derfor meget fokuseret på hinanden.
Men det betyder ikke, at de ikke ønsker at være venner med dig. Tværtimod ser det ud til, at du kan have gode oplevelser med dem, når I er sammen og du ikke føler dig ensom – og det er måske rigtig vigtigt, at du holder fast i den oplevelse også!
Måske kan du fortælle dem lidt om hvordan du havde det i 10. klasse?
Det kan være, at du skulle dele dine oplevelse med dem, så de også ved, hvor meget energi du bruger på, at være med og tænke over jeres venskab. Har du mon mod på det?
Hvis de ved det, er det måske også lettere for dem, at åbne øjnene for dig og alt det gode I har, når I er alle 3/5 sammen.
Jeg kan godt forstå, hvis der også er vokse en frygt ud af dine oplevelser fra 1o. klasse. Stod du foran mig, ville jeg nok have haft lyst til at give dig et stort kram. For har man følt sig ensom i et helt år, kan det være rigtig svært at ryste af sig.
Men jeg har bare sådan lyst til at fortælle dig, at jeg ser så meget styrke i den måde du takler din ensomhed på.
Den måde, du ikke giver op, men fortsætter med at gå med og tale med dem, du gerne vil have i dit liv. Det håber jeg virkelig, at du vil fortsætte med. Med tiden tror jeg på, at det så også vil blive lettere for dig!
Lad os også lige se på nogle andre måder, hvor du måske kan håndtere det på:
• Overvej at tage initiativ til sociale arrangementer for jeres gruppe eller måske endda jeres klasse.
• Måske kunne det være en idé at tale mere med de andre i klassen? Måske er der nogle ældre elever i gruppen, der har noget at byde på, eller andre, der føler som dig?
• Du kan også overveje at kontakte en studievejleder, da de er der for at sikre, at de studerende trives, hvilket er vigtigt i løbet af HF.
Giv ikke op! Ofte bliver skolen en stor del af ens sociale liv som ung, men der er også muligheder for at finde nære venskaber andre steder.
Det er rigtig rart at føle sig inkluderet og som en del af fællesskabet, men måske du skal kigge efter de tætte venskaber andre steder også?
Det kan hjælpe at finde fællesskaber hvor man har naturlige fællesinteresser. Fx starte på et hold på Ungdomsskolen, til en sportsgren eller anden aktivitet i fritiden. Kunne det måske være en ide?
Jeg håber, at mine tanker og råd hjælper dig med at føle dig mindre ensom. Du viser tydeligt i dit brev, at du er en velformuleret og selvreflekteret ung kvinde. Jeg er sikker på, at dine evner vil tjene dig godt i livet.
Endnu engang tak for dit brev, og jeg håber, at du finder vej til en god samtale med dine søde veninder og på den måde føler dig mere inkluderet i venskabet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen