Brev
mit forhold til min klasse
hej
jeg er en pige på 11år og jeg her det ikke særlig godt i min klasse jeg for tit undt i min mave og min bff er rejst i en og en halv uge og hun var den eneste som jeg rigtigt kunne snakke med
men det er ikke fordi hun er rejst jeg fik det dårligt det er bare være nu og ved ikke om jeg skal skifte skole
jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre:(
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Det er så godt, at du skriver herind. Det lyder som om, at det svært at være dig lige nu. Når man har det svært og er ked af det, så er det rigtig godt at dele sine tanker med andre.
Men det kan godt være svært og grænseoverskridende at skulle dele sine tanker med andre. Det har du gjort her, og det synes jeg er sejt og modigt.
Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Du skriver, at du ikke har det godt i din klasse. Og det kan faktisk gøre, at du får ondt i maven. Jeg kan sagtens forstå, at det kan gøre dig rigtig ked af det. Men du skal også vide, at det er normalt at føle, som du gør. Hvis man ikke har det godt og er ked af det, så kan det faktisk gøre, at man får det fysisk dårligt. Ligesom når du får ondt i maven.
Det er vigtigt, at du får hjælp til at få det bedre. Du har taget første skridt til at få hjælp ved at skrive dit brev herind. Jeg vil prøve at komme med forslag til, hvad det næste skridt kan være.
Næste skridt kan være at snakke med en voksen om det. En voksen kan måske være din mor, din far eller din lærer. Det kan nemlig være rart og trygt at snakke med én, som man er tæt på. Det kan være rart bare at lufte sine tanker. Men det kan også være, at dine forældre eller lærer kan komme med forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre. Det er også vigtigt at dine forældre og lærer ved, at du har det så dårligt, at du faktisk tænker på at skifte skole.
Din lærer kan måske hjælpe til, hvad I kan gøre i klassen for at du får det bedre. Måske han/hun kan give jer nye pladser, så du kommer til at sidde ved siden af én, som du kan snakke godt med. Måske kan din lærer hjælpe dig med hvad du kan gøre for at snakke med nogle i frikvartererne.
Tror du, at du har mod på at snakke med en voksen om, hvordan du har det? Hvis du har mod på det, så kan det være en god ide at aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke. Det er nemlig vigtigt, at I har god tid til det.
Det kan måske også være en hjælp for dig at skrive det ned, som du tænker på. Du kan fx skrive ”Jeg har det ikke godt i min klasse og er ked af det”. Du kan enten give dine forældre eller din lærer sedlen eller læse den op, når I skal snakke.
Du skriver, at din bedste veninde er rejst i noget tid. Jeg kan godt forstå hvis det kan gøre, at det bliver lidt ekstra svært at være i skolen. Det er altid dejligt og rart, at der er en at snakke med, som man føler sig tryg ved. Især hvis man i forvejen er lidt ked af det, og ikke har det godt i klassen.
Men måske kan det være en mulighed for dig. En mulighed for at snakke med nogle andre i klassen. Selvom det kan være svært, så kan det være nemmere, når din bedste veninde ikke er der. Du kan måske sætte dig ved nogle nye i frikvarteret og spørge dem:
”Hvad har I lavet i weekenden?” eller ”Hvad skal I efter skole i dag?”
Når man tager mod til sig og får snakket med nogle nye, så bliver man ofte rigtig glad for, at man gjorde det.
Måske kan du spørge nogle i klassen og din bedste veninde om I skal lave noget sammen en dag efter skole. Det kan være I kan tage hjem til dig og drikke varm kakao eller se en film sammen. Det kan også være du elsker at tegne eller spille fodbold og har lyst til, at de skal være med. Måske har du selv en god ide?
Nogle gange kan det nemlig være rart at lave noget sammen, som ikke er i skolen. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at spørge. Men måske kan dine forældre eller din lærer hjælpe dig med at spørge. Hvis I laver noget sammen uden for skolen, så kan det måske gøre, at det bliver nemmere at snakke sammen i skolen.
Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mine råd. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.
Alt det bedste til dig fra BørneTelefonen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.