Mine venner ignorer mig

Der sker tit det at jeg er alene i frikvarterene fordi mine venmer ikke gider mig. Nogle af dem gør men der er mange der ikke gider mig.

Når jeg spørger nogle af dem taler de bare videre og ignorer mig. Jeg ved ik om det er fordi jeg er kæmpe marvel fan eller hvad det er.

Håber jeg kan få råd/hjælp her😃

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige dreng

Det lyder bestemt ikke rart, at du føler dig ensom i frikvartererne. Fordi mange af dine venner ignorere dig, når du snakker til dem.

Du har jo lov til at være en lige så stor Marvel fan som du vil, det er der overhovedet ikke noget forkert i.

Det er selvfølgelig ikke alle, der er fan af Marvel, måske er det også sådan med dine venner? Det kan være de har nogle andre interesser, de gerne vil snakke med hinanden om. Har du prøvet at lægge mærke til hvad de snakker om i frikvarteret?

Måske kan du spørge dem:  “hvad snakker I om” og så byde ind med, hvad du synes om det emne. Hvad tænker du om det?

Du kan også spøge om, hvad de har lavet i weekenden, eller snakke om det I laver i skolen.

Måske kan du spørge om nogen vil med i biografen og se en Marvel film, så kan de jo opdage hvorfor du er kæmpe fan.

Jeg tror ikke at det er fordi du er Marvel fan, de ignorere dig. Men hvis Marvel er det eneste du vil snakke om, så kan det være svært, hvis dine venner ikke er fan. Kan du følge mig i det? Det er altid godt at kunne snakke om flere forskellige emner. Så der bliver mere at vælge mellem i jeres snakke.

Det er selvfølgelig ikke okay bare at ignorere dig, når du snakker til dem. Er det en mulighed, at du får talt med din lærer om det? Så kan hele klassen få en snak om, hvordan man er en god klassekammerat, behandler hinanden respektfuldt, så ingen føler sig afvist og udenfor. Det tænker jeg ville hjælpe på, at jeres fællesskab i klassen bliver bedre.

Du kan også snakke med dine forældre om det. De kan så snakke både med skolen og jeres lærere, sådan at I får en god kultur i klassen sammen.

Det er godt at høre du har nogle venner, der ikke ignorere dig og gerne vil være sammen med dig. Du kan vælge at bruge mere tid sammen med dem. Det tænker jeg ville være rart for dig.

Måske kan du læse nogle af vores gode råd om venskaber, så kan du læse dem her: Venner

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.