Brev
Mine forældre er virkelig stressede
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 15 år og jeg har en bror og en søster på 18. Vi bor alle hjemme med vores mor og far. Vi bor i et lille hus – der er proppet og her er ikke plads til os alle. Det er ikke fordi vi er fattige – det er bare det hus vi bor i.
Mine forældre er virkelig stressede begge to. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. De bor sammen, men de skændes tit og vi skændes alle sammen hele tiden.
Jeg har aldrig oplevet dem på en måde at de viste at de elskede hinanden eller holdt af hinanden. De behandler hinanden godt nok, men der er intet samvær eller hvad man skal kalde det. Jeg ved ikke om det er på grund af os eller stress at det er sådan. De er begge virkelig stressede og glemmer tit ting og er konstant i gang med at lave noget.
Jeg spørger nogle gange om jeg kan hjælpe med noget, men de vil hellere gøre det selv. I sidste uge tog min mor fri fra arbejde fordi hun var stresset. Det har ikke hjulpet. Jeg tror vi stresser mine forældre, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre når jeg er ked af det og gerne vil tale med dem. Eller sur og vil ud med det. Bagefter føler jeg skyldfølelse og bliver ked af det for at have sat endnu en byrde på mine forældres skuldre og så bliver jeg ked af det.
Jeg ville ønske at der var mere sammenhold i min familie og vi lavede flere ting sammen. Jeg har søgt lidt på nettet omkring stress og hvad man kan gøre.
Hvordan kan jeg hjælpe mine forældre med at de er så stressede og hvad kan stress medføre? Har man større chance for at dø? Jeg er virkelig frustreret og føler mig magtesløs. Hjælp mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at det på ingen måde er din eller dine søskendes skyld, at jeres forældre virker stressede. Du gør alt hvad du kan for at støtte og hjælpe dem – også med de dagligdags opgaver i hjemmet. Stress kan skyldes mange ting, men ens børn kan ikke give stress. Skyldfølelsen er helt normal – men der er ingen grund til, at du skal føle skyld. Det er også helt ok, når du sætter ord på dine bekymringer overfor dine forældre – også selvom du nogen gange bliver sur.
Du skriver, at dine forældre er stressede. Ved du, om de er blevet undersøgt for stress? Mange kan virke stressede overfor omgivelserne uden egentlig at have stress. For vi er alle i større eller mindre grad udsat for det, der hedder stress-faktorer. Fx er det en stress-faktor for dig at gå rundt og være bekymrede for dine forældre. Det vigtige er, hvordan vi håndterer stressfaktorerne. Du reagerer sundt ved at prøve at undersøge mere om stress og ved at skrive brevet her til brevkassen. Og hvis du derudover kunne finde fx en sød lærer du kunne dele dine tanker med, ville det være endnu bedre. Alvorlig stress over en længere periode kan godt give helbredsmæssige problemer. Lægen vil kunne hjælpe dine forældre med at afklare, om de har stress. Og lægen vil kunne hjælpe eller henvise til videre behandling. Måske kunne du foreslå dine forældre, at de tog forbi lægen?
Du skriver, at du ikke har oplevet dine forældre vise, hvor glade de er for hinanden. Det kan sagtens være, at de alligevel elsker hinanden. Måske viser de det bare kun, når de er alene sammen. Eller måske er de bare ikke typerne, der kysser og krammer hele tiden. Der kan være mange forskellige måder at være i et parforhold på.
Du ønsker mere sammenhold i din familie og at I lavede flere ting sammen. Det synes jeg, lyder som en rigtig god idé. Ved dine forældre og søskende, at du ønsker det? Hvis de ikke ved det, kunne det være rigtig godt at fortælle det til dem. Måske kunne du oven i købet have nogle gode idéer til, hvad I kunne lave sammen, som du kunne foreslå dem? Og måske skal nogle af tingene være 2-3 af jer, der laver noget sammen? Og andre ting kunne I måske lave alle sammen?
Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du måske har lyst til at afprøve nogle af mine idéer. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen