Brev
Mangler venner
Hej, jeg er en pige der har været igennem en del angående venner og mobning.
Nu går jeg på en ny skole, men jeg kan bare ikke få venner som før mobning. Jeg savner så inderligt meget en bedste ven, en jeg bare kan skral grine af alting med. Men det har jeg ikke…. Og jeg vil bare så gerne have en veninde. Jeg griner næsten aldrig, og nogle gange pjække jeg eller er fake syg fordi jeg synes det er for deprimerende at være i skolen, og se på alle de andre grine, mens den eneste jeg er gode venner med, hele tiden udpeger de ting jeg er super usikre på ved min personlig eller krop. Og hvis hun er løbet tør, er det som om hun bare finder på noget nyt.
Jeg mangler bare en der vil vores venskab ligeså meget som jeg vil. Som tænker på, at det gør ondt at hun aflyser aftenen vi har aftalt noget, og at jeg allerede står ude i byen, fordi jeg skal tage bus. Som ikke bare brænder mig af, eller hvor jeg ikke bare er 2. 3. Eller 4. Valget hver gang. For jeg har ikke særlig mange venner, og dem jeg har, hat allerede rigeligt at være sammen med. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er virkelig dårlig social på grund af før i tiden problemer, og jeg er ekstremt usikker hele tiden. Hvis jeg åbner op i skolen eller foran mennesker, ender jeg 9/10 gange med at fortryde det og tænke “jeg er ikke sjov” eller “Ej der var godt nok kikset det jeg sagde” eller lignende.
Der er meget få ting der giver mig lyst til at stå op om morgenen, og hvis jeg selv kunne vælge, havde jeg bare ligget hjemme og lavet ingenting. Alle de venner fra min gamle skole, begyndte at være lede og holde mig totalt udenfor, og jeg har ingen kontakt til nogen den dag i dag. Jeg mister bare virkelig håb, og nogle gange kan jeg bare ikke holde ud at lave noget som helst efter skole. Jeg vil bare gerne have noget der holder.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Ensomhed er ikke nogen rar følelse, men desværre er det noget rigtig mange mennesker kender til.
Går du til nogen aktivitet i fritiden ? Når man skal møde nye venner, så er det ofte et godt udgangspunkt at have de samme interesser. På den måde bliver det lettere at tale sammen og man får en fælles følelse for det man brænder for. Hvad mon du brænder for / interesserer dig for ?
Har du talt med nogen om hvordan du har det ? Når man ikke har det godt, så kan det ofte være rart, at dele sine tanker med omgivelserne. På den måde kan folk omkring dig hjælpe dig bedst muligt. Du kunne nævne det for dine forældre eller en lærer henne i skolen.
Jeg vil anbefale du taler med din lærer om hvad I gør på din skole for at undgå ensomhed. Du skal vide, det er lærernes ansvar at sikre, der er et godt fællesskab i klassen og du kan måske foreslå at I skal have en temadag/uge der omhandler ensomhed. At få fokus på de svære ting er ofte en god måde, at åbne op og få talt om tingene på. Dine lærere behøver ikke nævne, du er kommet med ideen, men jeg tænker det kan være godt for hele klassen at tale om dette vigtige emner, som alt for mange unge oplever i deres liv.
Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men der er steder du kan henvende dig når følelsen af ensomhed fylder. Bl.a. Kan jeg nævne “Ventilen” som er et mødested for unge der oplever ensomhed. Måske har Ventilen et mødested tæt på hvor du bor.
Føler du dig ensom?
Der findes også et andet mødested for unge. Det hedder Headspace og hos dem er ingen problemer for små. De er rigtig gode til, at tale med unge mennesker der har det svært. Du kan ringe anonymt til dem, eller chatte. Og har du lyst kan du også møde op, hvis de har en afdeling i nærheden af hvor du bor.
https://www.headspace.dk
På børnetelefonens hjemmeside har vi samlet nogle gode råd omkring ensomhed, og du kan læse breve og svar omkring emnet.
Ensomhed
Bruger du lidt tid og kigger rundt på børnetelefonens hjemmeside, så vil du kunne finde info og gode råd om mange emner. Der er korte film, og du du kan også finde breve fra andre unge der har stået i svære situationer.
Jeg håber, at du kan bruge de informationer jeg nu har givet dig. Du er også altid velkommen til at kontakte os på nr 116111, og du kan også chatte eller skrive SMS med en rådgiver.
Kæmpe kram fra Børnetelefonen