Brev
Lort
Hej bb
Er en pige på 13 år der har det rigtigt dårligt her for tiden
Jeg har mistet alle mine venner og min bedste veninde hun undgår mig og vil ikke snakke med mig og det bliver ikke bedre
Jeg er derfor rimelig ensom og ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det
KH anonymt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, det er svært lige nu, Vi har alle brug for at være sammen med andre og føle vi er en del af et fællesskab. Venskaber er med til at gøre os glade og give energi, men som du mærker lige nu, kan venskaber også ind imellem være svære og gøre ondt.
I forhold til din bedste veninde, vil jeg foreslå, du prøver at skrive fx en sms eller et brev til hende. Her kan du fortælle åbent og ærligt, at du savner hende og er ked af, at hun ikke vil snakke med dig. Måske du kan fortælle hende, hvad du savner ved hende, og hvorfor du er glad for at have hende om veninde. I er i en alder, hvor der sker en masse både kropsligt og følelsesmæssigt. Og mange børn/unge oplever, at nogle af de venner, de har haft tæt på, begynder at interessere sig for ting, man ikke selv gør. Hvis det er det, der sker for dig og din veninde, så kan det være en god ide at prøve at bruge din energi til at skabe nye venskaber.
Måske går der nogle søde piger/drenge i din parallelklasse? Måske der bor nogen på den vej, du bor. Eller måske går du til noget i fritiden, hvor du kan begynde at tale med nogen af dem. Og hvem ved, måske du der finder en ny bedste veninde.
Jeg synes også, at du skal bede nogle voksne om hjælp. Hvad mon din lærer ville sige, hvis du fortalte ham eller hende, hvordan du har det? Det er lærerens pligt at sørge for, at I alle trives i klassen. Og læreren vil kunne hjælpe jer med at få talt sammen, så du igen kan føle dig som en del af gruppen.
Jeg ved fra andre børn og unge, det kan være hjælpsomt at tale med deres forældre. Hvad tænker du mon om det? Fortæl at lige nu er det svært i vennegruppen. Dine forældre kan så hjælpe dig med at få talt med din lærer. Og sammen kan de voksne tage initiativ til fx at lave nogle klassearrangementer for at styrke fællesskabet. Hvis dem du beskriver ikke går i din klasse, kunne dine forældre måske hjælpe dig med at invitere et par stykker hjem til en hyggeaften? Måske til film/popcorn, eller hvad, du synes, er hyggeligt.
Jeg håber, du finder modet til at sige det til en voksen. Ingen børn skal gå og føle sig ensom. Overvej at vise de voksne dit brev og mit svar, hvis du synes, det er nemmere end at sige det direkte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen