Lort

Hej bb
Er en pige på 13 år der har det rigtigt dårligt her for tiden
Jeg har mistet alle mine venner og min bedste veninde hun undgår mig og vil ikke snakke med mig og det bliver ikke bedre
Jeg er derfor rimelig ensom og ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det
KH anonymt

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, det er svært lige nu, Vi har alle brug for at være sammen med andre og føle vi er en del af et fællesskab. Venskaber er med til at gøre os glade og give energi, men som du mærker lige nu, kan venskaber også ind imellem være svære og gøre ondt.

I forhold til din bedste veninde, vil jeg foreslå, du prøver at skrive fx en sms eller et brev til hende. Her kan du fortælle åbent og ærligt, at du savner hende og er ked af, at hun ikke vil snakke med dig. Måske du kan fortælle hende, hvad du savner ved hende, og hvorfor du er glad for at have hende om veninde. I er i en alder, hvor der sker en masse både kropsligt og følelsesmæssigt. Og mange børn/unge oplever, at nogle af de venner, de har haft tæt på, begynder at interessere sig for ting, man ikke selv gør. Hvis det er det, der sker for dig og din veninde, så kan det være en god ide at prøve at bruge din energi til at skabe nye venskaber.

Måske går der nogle søde piger/drenge i din parallelklasse? Måske der bor nogen på den vej, du bor. Eller måske går du til noget i fritiden, hvor du kan begynde at tale med nogen af dem. Og hvem ved, måske du der finder en ny bedste veninde.

Jeg synes også, at du skal bede nogle voksne om hjælp. Hvad mon din lærer ville sige, hvis du fortalte ham eller hende, hvordan du har det? Det er lærerens pligt at sørge for, at I alle trives i klassen. Og læreren vil kunne hjælpe jer med at få talt sammen, så du igen kan føle dig som en del af gruppen.

Jeg ved fra andre børn og unge, det kan være hjælpsomt at tale med deres forældre. Hvad tænker du mon om det? Fortæl at lige nu er det svært i vennegruppen. Dine forældre kan så hjælpe dig med at få talt med din lærer. Og sammen kan de voksne tage initiativ til fx at lave nogle klassearrangementer for at styrke fællesskabet. Hvis dem du beskriver ikke går i din klasse, kunne dine forældre måske hjælpe dig med at invitere et par stykker hjem til en hyggeaften? Måske til film/popcorn, eller hvad, du synes, er hyggeligt.

Jeg håber, du finder modet til at sige det til en voksen. Ingen børn skal gå og føle sig ensom. Overvej at vise de voksne dit brev og mit svar, hvis du synes, det er nemmere end at sige det direkte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.