jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

hej jeg er en pige på 13 år og går i 7 klasse.
Jeg er meget alene oppe i skolen og nu hvor danmark har været lukket helt ned at jeg helt mistet min selvtillid og er mere alene og mine forældre ved ikke noget men min lære ved det hele og jeg føller jeg mest kan stole på hende. Men alt er bare blevet så svært få mig at indrømme og tale med de andre piger i klassen. Fordi jeg har også mega mange gange haft i tankerne om jeg skal skifte skole men så er jeg bare bange for hvad hele min klasse siger til det fordi jeg har være i klassen siden 0 klasse. Også er jeg bare bange for at gøre noget forkert.

Hilsen den ensomme 13 årige pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år

Tak for dit brev. Hvor er det modigt af dig, at du skriver herind. Det viser mig, at du tør gøre noget ved et problem.

Du skriver, at du føler dig meget alene i skolen, og at du har mistet din selvtillid nu, hvor Danmark er lukket ned. Jeg vil gerne hjælpe dig med at se på, hvad du kan gøre for at ændre på situationen.

Jeg kommer til at tænke på, om du har haft tankerne om at skifte skole længe, eller om det er nogle tanker du har fået nu her, hvor Danmark er lukket ned? Når man ikke ser sine klassekammerater over en længere periode, så er det helt normalt, at man kan føle sig meget alene og blive usikker på, om alt vil være som det plejer, når man kommer tilbage i skole. Mon det er sådan, du har det? Jeg har talt med mange unge, der har haft det sådan her under nedlukningen af Danmark.

Det er virkelig godt, at du har talt med din lærer omkring, hvordan du har det. Din lærer skal nemlig sørge for, at I alle har det godt ovre i skolen. Din lærer vil fx kunne lave et tema omkring trivsel i klassen, så I på den måde kan få det bedre i klassen. Har I mon talt sammen om, hvordan du kan få det bedre i skolen?

Du skriver også, at du har svært ved at skulle tale med de andre piger i klassen om, hvordan du har det. Har du nævnt dette for din lærer? Din lærer vil kunne hjælpe dig med at tale sammen med pigerne i klassen på en stille og rolig måde, hvor det kun er jer, der er tilstede. Ofte hjælper det at tale med sine venner om, hvordan man har det. På den måde kan de bedre forstå, hvordan du har det, og at du føler dig alene.

Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre om, hvordan du har det ovre på skolen. Dine forældre kan bedre hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det. Svære følelser har det med at vokse, hvis ikke du sørger for at lukke tankerne ud ind imellem. Lidt ligesom luft i en ballon.

En eftermiddag, når én af dine forældre er kommet hjem, kan du fx sige: ”Hej, jeg har brug for at vi taler sammen. Det er vigtigt for mig, at du lytter til mig. For jeg har brug for jeres hjælp!” Når de så stiller dig spørgsmål, kan I stille og roligt tale sammen om det.

I kan tale sammen om, hvad der kan hjælpe. Dine forældre kan også hjælpe dig med at tale med din lærer om, hvordan de kan hjælpe dig i skolen. De vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om det er bedst for dig at skifte skole, så du ikke sidder alene med dine tanker om det.

Hvis det er lidt svært at tale med dine forældre alene, kan en anden voksen måske hjælpe dig med snakken. Måske en moster eller en ældre søskende?

Det hjælper også mange at skrive sine tanker ned i et brev til sine forældre, hvis det er svært at sige dem højt. Du kan eventuelt også starte med at vise dette brev – og måske mit svar?

Jeg håber virkelig, at du kan bruge dit mod til at tale med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at få det bedre. Jeg tror på, at du kan.

Hvis du får brug for det, så kan du også altid skrive eller ringe til os igen på 116111. Det er anonymt og gratis.

Mange hilsner og tanker BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.