Brev
jeg synes selv at jeg skal væk
hey
jeg er en pige på 13 år jeg har altid haft det svært bude der hjemme men også i skolen der hjemme føler jeg til side sat og i skolen råber folk efter mig at jeg er min kæreste utro og at jeg er gravid.
Men jeg er undervægtig, min kæreste slog op med mig begrund af rygter som ikke passer, jeg græder være nat. jeg er bange for at jeg lige pulselig står helt alene.
Jeg kan slet ikke knosentreaer mig i skolen mine tanker bliver større og større om hvad tænker de andre om mig, jeg er også bare grim jeg ville gerne væk da jeg føler at jeg er et kæmpe problem mvh pigen på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Du har fundet kræfter og mod til at skrive til mig, selvom dit liv er alt for hårdt lige nu. Og har været sådan altid.
Jeg kan fornemme på dit brev, at du ikke synes, at det er i orden. Det synes jeg heller ikke.
At blive tilsidesat føles ensomt. Du føler dig tilsidesat både derhjemme og i skolen. Så kender du sikkert alt for godt til følelser af ensomhed og utryghed.
Det er godt, at du stopper op nu. Det er godt at du nægter alt lade dig tilsidesætte af de mennesker, som burde hjælpe dig.
Hvad skal der til, for at vigtige mennesker i dit liv ikke kommer til at tilsidesætte dig? Hvordan kan du få gang i forandringer både derhjemme og i skolen?
I første omgang handler det om, at blive hørt. Jeg har nogle ideer til dig:
• At få  voksne til at lytte til dig i skolen
Det kan føles svært at få opmærksomhed fra en voksen i skolen. Det kan føles om om, at lærerne ikke er interesserede i en. Her er det vigtigt ikke at give op.
Det er vigtigt at en lærer ved, at der er dårlig stil i klassen/på skolen. For nogen råber efter dig – og spreder forkerte rygter.
Voksne på skolen skal nogen gange have ting at vide på en meget tydelig måde. Et brev er svært at overse – særligt når du skriver klart og tydeligt (som du gør).
Udvælg dig en lærer, som du kan starte med. Den lærer, du har mest tillid til. Hvis det ikke hjælper, så må du gå videre til den næste. Bliv ved indtil du får opmærksomhed, for det har du ret til.
• At få dine kammerater i skolen til at lytte
Det er klart, at du er bange for at stå helt alene. Og at du gerne vil væk fra det hele. Men når du nægter at dukke nakken og forsvinde er det bedst. Hvem kan du bedst tale med af dine kammerater? Har du bare en eller to – som du taler OK med? Så start der med at sige det, som du har behov for at sige.
• At få mor eller far til at se og høre dig
Jeg ved fra andre unge, at det kan være godt at starte en samtale i en bil (eller under en gåtur). For der kan den voksne ikke lave andet end at lytte.
Du kan også sende en SMS og foreslå, at din mor/far finder et tidspunkt, hvor I kan tale sammen. Uden at I bliver forstyrret af andet. På den måde viser du tydeligt, at det er vigtigt for dig, at du får opmærksomhed.
Du kan også udtrykke dine tanker i en mail og simpelthen sende den afsted. At skrive en mail kan være godt, fordi man ikke bliver afbrudt af den voksnes tanker og spørgsmål. Jeg ved fra andre unge, at det kan være effektivt.
• At tage fat i familie
Prøv at stoppe på og tænk over, om du kan have ‘en hjælper’ i nærheden. En voksen der kan være med til at forklare din mor/far om, hvad der rammer dig. Og hvad der er vigtigt for dig lige nu.
Har du en mormor? Har du en faster? Det er ikke sikkert – men prøv lige at tænke det igennem.
• At bruge fremmede menneskers hjælp
Nogen, der aldrig vil tilsidesætte dig, er de voksne på http://Headspace. De er 100% på din side. Du kan tale med den samme rådgiver flere gange. De er virkeligt gode at tale med – og de kan tale mere med dig om det at blive hørt. Måske kan de også foreslå dig andre ting, som du kan prøve.
Det koster energi til, når man skal have folk til at se og høre en. Det kræver også mod og styrke. Men det tror jeg du har. For du  har skrevet til mig.
Du vil ikke tilsidesættes mere, hverken i skolen eller derhjemme. Og du vil gerne have forandringer. Derfor tror jeg også, at det lykkes for dig, at få den opmærksomhed, som du har behov for og ret til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen