Brev
Jeg har et mærkeligt forhold med min ensomhed
Jeg har ikke nogen venner
Altså jeg har folk jeg snakker med i skolen og jeg er en meget glad dreng derovre men jeg har ingen og fortælle hemmeligheder til eller snakke med efter skole
Det en venneløs frihed jeg ligger i
Det fedt nok altså i starten var det jo mega hårdt at skulle være alene dag ud og dag ind og jeg hader stadig weekenden efter 9 måneder i denne proces men jeg er begyndt at nyde det virkelig meget
Jeg er en kreativ fyr så jeg tegner bygger lego lader mine tanker løbe løbsk og tænker på alt hvad jeg vil for jeg er ikke vundet til nogen aftaler eller nogen sociale begivenheder eller usikkerheder
Det gik op for mig at når jeg er alene så bliver jeg mere og mere ligeglad med mit udseende jeg går i hvad jeg vil og gør hvad jeg vil (opfører mig selvfølgelig ordentligt) for hvem skal jeg imponere? Det var det der fik mig tilbage på banen og jeg begyndte at snakke med folk igen
Jeg tænker en gang imellem på om det er en forsvarsmekanisme at jeg ikke vil trække folk helt ind og have venner fordi at de 3 personer jeg har kaldt for mine bedstevenner har været enten nedtalende eller manipulerende overfor mig i årevis før jeg til sidst indså hvad de gjorde ved mig
Jeg vil gerne have venner men mit instinkt vil ikke lade mig
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev og for din lyst til at dele dine tanker. Som jeg læser dit brev, ser du fordele og ulemper ved at bruge størstedelen af din fritid i eget selskab. Du vil på den ene side gerne have venner, fordi du ønsker at have nogle at dele dine tanker med, nogle at fortælle hemmeligheder til. På den anden side giver det dig mulighed for at bruge al din tid på egne interesser.
Du skriver, at tiden i dit eget selskab har gjort dig ligeglad med dit udseende m.m. – er det fordi du er ligeglad med, hvad andre tænker om dig? Som du selv skriver, skal det ikke misforstås. Det er, som jeg læser det, ikke fordi du ikke tager hensyn til folk. Det handler mere om, at du ikke bruger tid på at gå op i at sammenligne dig, tilpasse dig andre og gøre dig tanker om, hvad andre går og tænker om dig. Hvis det er rigtig forstået, at det er sådan du føler, så tænker jeg, at du på mange måder godt kan se det som en fordel.
Lige nu lever vi i et samfund, hvor mange unge har et ønske om at leve op til nogle bestemte idealer, måder at være på – og det kan også være rigtigt hårdt. Det er sundt at kunne finde ro i sit eget selskab, og det lyder det til, at du kan.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, at du godt kunne tænke dig nogle venner. Mennesket er et flokdyr, et socialt væsen og  har derfor brug for nogle, at spejle sig i og dele tanker og hemmeligheder med. – selvom det jo ikke længere er en hemmelighed, når du siger dem højt.
Det kan være hårdt at føle sig alene. Jeg tænker godt, du kan have ret i, at du har haft en behov for at passe på dig selv. Man kan godt komme til at bilde sig selv ind, at man ikke har behov for, i dit tilfælde venskaber, fordi man er bange for at blive såret. Måske du oplever at føle, at det er lettere uden?
Vi har alle brug for nogle at snakke med og også gerne nogle på vores egen alder. Du skriver, at du snakker med folk i skolen. Kunne du forstille dig, at ses med dem uden for skolen?
Måske du kunne forslå, at I kunne lave noget sammen efter skole?  Hvis du synes, det er svært at tage fat i dem, kunne du evt. snakke med en lærer, dine forældre eller andre du føler dig trygge ved, måske de har et godt forslag til noget, i kunne lave sammen.
Hvis det handler om, at du har brug for nye eller andre fællesskaber, kunne en mulighed være at undersøge det der hedder Ventilen. Ventilen er et tilbud til unge som oplever ensomhed. Nogle gange kan man godt have brug for at søge nye relationer et andet sted.
Du kan måske også læse lidt her:https://bornetelefonen.dk/ensomhed/
Jeg håber mit svar kan hjælpe. Jeg kan godt forstå, du er interesseret i at få venner og jeg tror på, at dit instinkt også vil tillade det. Det er godt at have venner, men det kan også være godt at kunne finde ro i at være alene.
Hvis du har brug for flere råd eller anden form for vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111.
De bedste hilsner BørneTelefonen.